Moet een paspoort in zijn geheel doorponsd worden bij het ongeldig maken ervan?

Mijn paspoort verloopt binnenkort en ik heb een nieuwe aangevraagd. Uiteraard wil ik m'n oude paspoort graag terug. De stempels en visa in mijn huidige paspoort hebben een behoorlijke emotionele waarde.
De laatste keer dat ik een oud paspoort ongeldig liet maken, werd het boekje als geheel doorponsd met gaten zo groot als een muntstuk van 10 cent. Toen mijn broertje, in een andere gemeente, hetzelfde deed werd alleen het ingelijmde plastic vel met zijn persoonsgegevens doorstoken en werden de visum-bladen niet doorboord.
Nu vraag ik me af; hoe hoort het? Zijn ze destijds bij mij overijverig geweest, of waren ze bij m'n broertje juist te voorzichtig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
11.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor de afgifte het hele paspoort kopieren.
Wordt uw verzoek tot behoud van pagina,s met voor u emotionele waarde niet gehonoreerd, dan heeft u toch nog een kopie daarvan.
Niet sjoemelen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
krizzz, ben jij ook Ferenc? Die stelt namnelijk dezelfde vraag met hetzelfde broertje in een andere gemeente. Of heb je deze vraag van het net geplukt?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Neen, ik ben niet Ferenc, en mijn broertje is evenmin het broertje van hem. Wel heeft Ferenc deze vraag, net als veel andere vragen van mede-GV'ers, van het internet geplukt en doorgeplaatst op http://ferencgoeievraag.hyves.nl/
Waarom weet ik niet... dat zul je echt aan hem moeten vragen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had even over het hoofd gezien,dat die mogelijkheid ook bestond, sorry,ik schat jou ook "ietwat"volwassener in.

Het beste antwoord

Er is een zogenaamde Paspoortuitvoeringsregeling.

In artikel 67 lid 4 is bepaald hoe een paspoort ongeldig gemaakt dient te worden:
"Het onbruikbaar maken geschiedt door het aanbrengen van drie ponsgaten (elk van tenminste 12 mm) door het gehele reisdocument op zodanige wijze dat het in het reisdocument aangebrachte kinegram gedeeltelijk en de aangebrachte chip geheel onbruikbaar worden gemaakt. Voordat het reisdocument wordt teruggegeven aan de houder, wordt gecontroleerd of de chip onbruikbaar is."

Zoals je ziet dienen er dus inderdaad gaten aangebracht te worden door het gehele reisdocument.

Als er in het paspoort nog een geldig visum of een geldige verblijfstitel zit en er door de verzoeker een verzoek is gedaan tot behoud van dit visum of de verblijfstitel, worden de pagina's waar deze op te vinden zijn en het documentnummer intact gelaten (artikel 67 lid 5 Paspoortuitvoeringsregeling 2001).

Bij jouw broertje waren ze dus te voorzichtig, omdat er in het paspoort in beginsel drie ponsgaten opgenomen dienen te worden.

Je zou dus inderdaad aangifte kunnen doen van verlies of diefstal van je paspoort, hou er dan wel rekening mee dat je hiervoor gestraft kan worden! (artikel 188 Wetboek van Strafrecht)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (11)

Ik ben gewend dat het hele paspoort geponst wordt.
Misschien kun je verzoeken of ze die visumpagina's overslaan?
(Ze kunnen niet zo ponsen dat ze de visa niet beschadigen, want dat ponsapparaat heeft gewoon vaste 'tanden'.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mijn paspoort werd net zoals de jouwe flink toegetakeld, ik zou het bij de gemeente vragen als je daar toch bent voor een nieuwe en dan zeggen dat je het liever niet hebt dat het hele paspoort word doorponsd
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij zijn alle paspoorten die ik had volledig doorzeefd met gaten. In een paspoort had ik een permanent visum voor de USA en die bladzijde hebben ze bij wijze van uitzondering toen gespaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hé wat leuk, dank je wel.
Alles wat verlopen is wordt doorponst. Visa die nog geldig zijn blijven ongeponst maar zijn dan alleen geldig met je nieuwe paspoort erbij. Je reist dan met twee paspoorten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij mij werd er alleen een heel klein hoekje over de gehele lengte doorgeknipt en een rode afstempeling op iedere blanco pagina met :ofwel : ‘ongeldig’ ofwel ‘périmé’
(België)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is verstandig om je oude paspoort te bewaren! met alle stempels, Je gegevens staan erin en ook je toegang tot andere landen. Bij problemen kun je die altijd tonen. Dat doorsponzen zegt niks. Je hebt een vervolg pas op datum.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Bij ons wortd er een soort van ezelsoor afgeknipet en op de pagina waar al je gegevens staan en je foto wordt een stempel gezet met ongeldig.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Heb al 3 paspoorten die helemaal doorponsd zijn, heb nooit iets anders geweten/gezien, lijkt mij de manier om het 'echt ongeldig' te maken.

Heb dit wel bij een buitenlandse ambassade gedaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De eerste keer werd er een groot ezelsoor afgeknipt.
De laatste keer ging er helaas een grote stans doorheen die de in jouw vraag genoemde muntstuk van 10 cent gat veroorzaakt heeft.

Toen ik zag wat ze wilde doen gaf ik aan dat het de keer ervoor met zo'n ezelsoor ging, of zij dat ook niet kon doen. Ik kreeg te horen dat dit (in mijn gemeente in ieder geval) de nieuwe standaard is...
(en even had ik spijt dat ik mijn paspoort niet als gestolen gemeld heb, zodat ik hem nog mooi intact hou).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
melden als gestolen, terwijl je hem nog hebt is hetzelfde als een valse verklaring afleggen. Als je daarop gesnapt wordt heb je een serieus probleem.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet het en het kost ook een boel extra, maar ik had echt heel mooie visa en stempels erin zitten.
als je paspoort per sè netjes wil behouden kun je maar èèn ding doen en das naar de politie gaan en aangifte doen van verlies van het paspoort.......
het is niet de aller netste oplossing maar wel de beste...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
de laatste keer mocht ik hem helemaal niet terug hebben, en die keer ervoor werden er 2 gaatjes ingemaakt, dat was het.