Hoe kunnen in Nederland geboren mensen onder marokkanse wetgeving vallen?

Kinderen geboren in Nederland met ouders uit Marokko worden gelimiteerd in naamkeuze door de marokkanse overheid. Ouders moeten bij het Marokkaanse consulaat een naam opgeven met een Marokkaans karakter, anders wordt het niet ingeschreven en krijgt het kind geen identiteitskaart.

Feitelijk krijg je hierdoor een belemmering van integratie, of zie ik dit verkeerd?

http://www.nu.nl/politiek/2183547/obstakels-marokkanen-weg-ruimen.html

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
6.9K

Het beste antwoord

Omdat in Nederland geboren mensen een andere nationaliteit dan de Nederlandse kunnen hebben.

Als ik zwanger ben en beval in België of Duitsland, is mijn kind nog steeds Nederlands, met de rechten en plichten die bij het Nederlandse burgerschap horen.

Ik zeg niet dat dit niet krom uitpakt bij van oorsprong Marokkaanse kinderen die in Nederland geboren zijn, ook de Nederlandse nationaliteit hebben, en hun hele leven hier doorbrengen, maar dit is wel de verklaring.

Het probleem ligt erin dat mensen met de Marokkaanse nationaliteit niet zomaar die nationaliteit kunnen opgeven zonder dat dat directe gevolgen heeft voor bijvoorbeeld de mogelijkheid om ooit nog familie in Marokko te bezoeken.

Dat probleem wordt doorgegeven aan hun kinderen, die ook de Marokkaanse nationaliteit krijgen en daardoor, naast de rechten en plichten voor de Nederlandse nationaliteit, ook vallen onder de rechten en plichten die horen bij het Marokkaans staatsburgerschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat iedere Marokkaan, ongeacht of hij in Nederland geboren is of in Timboektoe, altijd een Marokaan blijft. Hij kan geen afstand doen van zijn Marokkaanse burgerschap.

Ouders zijn daarom verplicht om hun kinderen in te laten schrijven bij de Marokkaanse consulaat. En ja, je mag je kinderen geen westerse namen geven.

Bij Turken was dit ook heel lang zo. Tegenwoordig mag je je kind noemen wat je wilt. Ook kun je als je het wilt, afstand doen van de Turkse nationaliteit. Alleen dat wordt je zo ontzettend moeilijk gemaakt, dat bijna niemand er aan begint. Mannen die nog moeten dienen komen daar overigens niet voor in aanmerking.

Maar hoezo zou dit de integratie moeten belemmeren dan? Ben je geïntegreerd als je je kind een Nederlandse naam zou geven?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Mensen met Marokkaanse ouders krijgen bij hun geboorte automatisch de marokkaanse nationaliteit.

Het is overigens een hardnekkige mythe dat men de Marokkaanse nationaliteit niet kan opzeggen.

Volgens artikel 19 van de Code de la Nationalité Marocaine uit 1958 kunnen Marokkanen met een buitenlandse nationaliteit via een beschikking toestemming krijgen voor het opgeven van hun Marokkaanse nationaliteit.
Lid 5 van ditzelfde artikel stelt: Marokkanen die in het buitenland in publieke dienst treden, of in buitenlandse legerdienst zijn, krijgen van de Marokkaanse staat zes maanden om ontslag te nemen. Negeren ze dit, dan wordt hun Marokkaanse nationaliteit automatisch ingetrokken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Perd la nationalité marocaine :
1° le Marocain majeur qui a acquis volontairement à l'étranger une nationalité
étrangère et est autorisé par décret à renoncer à la nationalité marocaine ;

Toegevoegd na 22 minuten:
Een Marokkaanse ouder is genoeg (sinds 2007, daarvoor alleen via de vader)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, een leuk voorbeeld:

ik ben half Turks: Turkse vader, lange blonde Nederlander als moeder.
Wij gingen een keer op vakantie naar Turkije en mijn vader liet bij de douane zijn paspoort zien; de enige die hij heeft, de Nederlandse.
De man van de douane kwam erachter dat mijn vader in Turkije is geboren (staat op je paspoort, en de Turkse naam natuurlijk) en de man van de douane vroeg boos: 'Waar is je Turkse paspoort?'
Mijn vader is een slimme man en wist dat hij nu iets moest verzinnen anders gingen ze hem 'verhoren' om hem tegen te gaan zitten, dus hij zei: 'Die heb ik al aangevraagd en krijg ik binnenkort.'
Dus niet. :P

Zoiets heet Nationalistisch... haha.