Wat voor mogelijkheden heeft een gedetineerde om contact op te nemen?

Een vriend van mij is 2 weken geleden in gijzeling genomen vanwege openstaande boetes. Hij is dakloos en is de afgelopen maanden passant geweest bij een opvang, in afwachting van de aanvraag voor een briefadres en daklozenuitkering. Nu hij in gijzeling is genomen weet ik niet waar hij verblijft. Ik denk in een huis van bewaring. De opvang kan mij geen informatie geven omdat ik geen contactpersoon of familie ben. Politie idem dito. De betrokkene heeft echter al jaren geen contact met zijn familie en qua vrienden alleen 1 ander persoon. Van die andere persoon heb ik vernomen dat hij in gijzeling is genomen, omdat mijn vriend hem heeft gebeld vlak nadat het gebeurde. Volgens het huis van bewaring kan ik nu alleen bij mijn vriend op bezoek als hij contact met mij opneemt, hij zou de gelegenheid krijgen om telefoonnummer op te schrijven en te bellen. Van die mogelijkheid heeft hij dus gebruik gemaakt om zijn andere vriend te bellen. Die persoon is echter niet helemaal op de hoogte van het feit dat hij dakloos is etc en dus van niemand anders hulp krijgt. Ik wil mijn vriend graag helpen maar weet niet goed wat ik kan ondernemen. Mijn vraag is of iemand weet hoe dit in een huis van bewaring werkt. Kan de betrokkene eenmalig iemand bellen of krijgt hij hier vaker de gelegenheid voor? En krijgt hij alleen aan het begin de mogelijkheid om telefoonnummers op te schrijven of kan dit later ook nog? Zijn er nog andere dingen die ik kan doen om contact te krijgen of iets voor hem te doen?

Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een gijzeling (niet hetzelfde als vervangende hechtenis) duurt maximaal 7 dagen per zaak (één dag voor elke openstaande € 50).
De boete vervalt niet door de gijzeling maar moet inclusief de verhogingen betaald worden. Als de gehele boete betaald wordt binnen de termijn van de gijzeling wordt deze beëindigd.
Wil je dus echt helpen dan is de enige mogelijkheid om het LCA mee te delen dat u de gehele boete van uw vriend wil betalen.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Daar ben ik inderdaad van op de hoogte. Aangezien hij een maand in gijzeling wordt genomen gaat het om minimaal €1400,-. de boete betalen gaat dus lastig worden. Ik ben in ieder geval al een stuk geholpen met je antwoord over de mogelijkheden mbt bezoek en contact, bedankt!
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Een maand gijzelen is een extreme situatie en gijzeling van een persoon die geen eigen dak boven het hoofd heeft is buiten alle proporties. Een rechter staat gijzeling namelijk niet toe als de
betrokkene niet kan betalen.
De maximale duur om iemand te gijzelen in verband met het niet betalen van boetes aan het CJIB bedraagt zeven dagen per boete. Dit geldt dus voor boetes van € 350,00 (na verhoging!) of meer. In alle gevallen mag de gijzeling maximaal vijftien dagen duren. De maximale duur van vijftien dagen is bv overwogen en vastgesteld in de uitspraak van de rechtbank Den Haag. ECLI:NL:RBDHA:2014:6337
Menig officier houdt zich hier niet aan, een reden te meer om hier actief tegen op te treden door advocaten die gespecialiseerd zijn in gijzelingszaken. Het landelijk overleg coördinerend kantonrechters (LOCK) is van oordeel dat bij een langduriger gijzeling evenmin een betaling zal volgen als de betrokkene geen financiële middelen heeft. De gijzeling mist dan ieder doel en is daarom onwettig. Tijdens de gijzeling hoeft er voor een kort geding geen eigen bijdrage te worden betaald, er moet wel een eigen verklaring vrijheidsontneming worden ingevuld en naar de advocaat worden gestuurd.
http://gijzelingsadvocaat.nl/kort-geding-opheffing-gijzeling/ Het is een absurde situatie dat ogenschijnlijk niemand weet in welk huis van bewaring uw vriend momenteel verblijft. Het is van belang dat u te weten komt waar uw vriend zich bevindt, zoals u de situatie schetst heeft hij alle hulp die maar mogelijk is nodig.

Antwoorden (1)

Iemand die in de gevangenis zit heeft recht op bezoek van bekenden. Elke gedetineerde heeft iedere week recht op bezoek van uur, en een keer per maand mag dat zonder toezicht. Er is wel een limiet aan bezoekers die per keer op bezoek mogen komen.
Iedere gevangenis is vrij zijn eigen regels te bepalen met betrekking tot het bezoek van gedetineerden. Welke regels bij welke instelling horen, en welke bezoektijden zij hebben, kunt u vinden op de website van de desbetreffende gevangenis.
U kunt een brief schrijven naar de betreffende gevangenis met het verzoek de gedetineerde op de hoogte te stellen van uw wensen of uw post rechtstreeks aan de gedetineerde zenden. Of de gedetineerde hier op ingaat is aan hem.
Meer mogelijkheden om contact te krijgen met een gedetineerde zijn er niet, het initiatief moet van hem zelf uitgaan.

Toegevoegd na 19 minuten:
Als u geen idee hebt waar uw vriend zich momenteel bevindt zou u een brief kunnen sturen naar het Landelijk Coördinatiepunt Arrestatiebevelen (LCA) met een verzoek de brief door te sturen.
Het LCA is onderdeel van het CJIB en voert de coördinatie uit van vrijheidsstraffen.
Adres:
Centraal Justitieel Incassobureau (CJIB)
Postbus 1794
Contact opnemen via e-mail is niet mogelijk
Zover ik weet kan en mag uw vriend telefonisch contact opnemen vanuit het cellencomplex, beperkingen zullen er niet zijn als uw vriend alleen in detentie zit voor het niet betalen van openstaande boetes.

Toegevoegd na 7 uur:
volledig adres is:
CJIB,
t.a.v.. onderdeel LCA
Postbus 1794
8901 CB Leeuwarden
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
Antoni
7 jaar geleden
"8901 CB Leeuwarden" ontbreekt aan het adres. Het volledige postadres is dus: Centraal Justitieel Incassobureau
Postbus 1794
8901 CB LEEUWARDEN
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
bedankt, Ik meen te weten dat er in Nederland maar één Postbus 1794 is, maar Leeuwarden erbij zetten is wel zo handig.
svetivlas
7 jaar geleden
in diverse grote steden zijn postbussen met het nummer 1794, dus de Plaatsnaam erbij zetten is absoluut nodig.
Verwijderde gebruiker
7 jaar geleden
@svetilas, je hebt helemaal gelijk, maar gelukkig maar één CJIB, Postbus 1794 ::))
Vakblind en te gehaast geweest.