Onder welke rechtbanken vallen diverse zaken?

Scheidingrecht, strafrecht, leerplicht, vorderingen etc. Ik weet dat er verschil is tussen civiel recht, kantongerecht, strafrecht, jeugdrecht
Wat valt waar eigenlijk onder? En waarbij heb je wel/geen advocaat nodig?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Ligt eraan wat voor zaak een advocaat is handig bij elke zaak kan toch schelen! Bij strafrecht krijg je zeker een advocaat en als je die niet zelf kan betalen krijg je der 1 aangeweze door de overheid!
De namen van de recht zegt het al!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Al de door jou opgesomde soorten recht..met uitzondering van het strafrecht en het jeugdrecht vallen onder het burgerlijk recht ofwel civiele recht.

Bij het strafrecht heeft elke verdachte het wettelijk recht op een raadsman/vrouw. Dat is dus de advocaat.

Een advocaat nemen is echter niet verplicht. Men màg ook zelf zij/haar verdediging op zich nemen.

Bij geschillen die in het civiel recht 'uitgevochten' worden wordt door de wet in een groot aantal gevallen de verplichte procesvertegenwoordiging verplicht gesteld.

Die verplichte procesvertegenwoordiging wordt door een advocaat ingevuld.

De reden hiervan is dat een advocaat de stukken in juridische taal kan omzetten, waardoor er minder tijd verloren gaat.

De civielrechtelijke geschillen met een relatief gering belang zullen, globaal gesproken, als regel onder de kantonrechter vallen.

De geschillen met de grotere belangen worden door de rechtbank behandeld.

Groet,

Ton