Is een verkeersregelaar officieel een hulpverlener?

Op de politiesite is te vinden dat aangiftes die worden gedaan vanuit een publieke functie (verkeersregelaar bv) altijd opgenomen worden en dat de daders met prioreit voor de rechter komen.

Betekent dit dat de verkeersregelaar voor de wet als "hulpverlener" wordt gezien, waardoor straffen hoger liggen en zo ja, waar in de wet is dit vastgelegd?

Bron: https://www.politie.nl/nieuws/2021/november/16/06-aanhouding-na-mishandeling-verkeersregelaar.html
Toegevoegd na 1 minuut: of vallen ze onder de noemer ambtenaar?

2 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K

Antwoorden (1)

Verkeersregelaars vallen onder "medewerkers met een publieke taak"
Hiervoor gelden bij mishandeling e.d. volgens het wetboek van strafrecht (artikel 6.6. Aanwijzing kader voor strafvordering en OM-afdoeningen) verzwarende omstandigheden.
SimonV
2 jaar geleden
alexf52889
2 jaar geleden
Dus geen taakstraf "wet op taakstraf verbod"
SimonV
2 jaar geleden
Precies.
https://www.eerstekamer.nl/wetsvoorstel/35528_wet_uitbreiding