Welke auto mag ik niet rijden?

Ik ben 18 jaar en heb mijn rijbewijs gehaald. Ik heb gehoord dat als je net rijbewijs hebt gehaald dat je de eerste 5jaar geen auto mag rijden die meer dan 160pk heeft en een motor groter dan 2.5. Of mag ik wel elke auto rijden?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
4.8K

Antwoorden (3)

Ik heb een paar maanden geleden mijn rijbewijs gehaald en ik heb toen nergens gehoord dat je maar in bepaalde auto’s mag rijden. Bij het motorrijbewijs zijn er wel verschillende klassen (A1, A2 en A), maar een autorijbewijs is gewoon een autorijbewijs. Ik mag dus gewoon in elke auto rijden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nog nooit gehoord dat je een bepaalde auto niet mag rijden als je pas net je rijbewijs hebt gehaald. Bij rijbewijs A (motor) is er wel sprake van zo'n systeem.

Het probleem waar je wel tegen aan kan lopen is dat je een dergelijke auto niet verzekerd krijgt als beginnend chauffeur (of tegen zeer hoge kosten).

Toegevoegd na 30 minuten:
Ik ga er gemakshalve vanuit dat je je rijbewijs B hebt gehaald...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat klopt Dank u wel voor u informatie.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Maar je MOET je auto toch verzekeren? Dat is toch verplicht? Waar ga je als jonge bestuurder dat geld dan vandaan halen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je moet je auto inderdaad verzekeren, en een beginnend bestuurder betaald altijd het meest. Maar als je een "normaal" autootje kiest om mee te beginnen (niet te zware motor, niet te sportief model etc) dan vallen de kosten wel mee. En...een auto kost nou eenmaal geld.
Je mag in auto's tot 3500 kilo rijden, dat zijn in de praktijk alle personenauto's en de meeste busjes.