wat is verschil/overeenkomst tussen EU en Europese Economische Ruimte?

en welke landen maken deel uit van laatste?

Toegevoegd na 3 uur:
waar zitten m de verschillen? gaat dat alleen over niet mee mogen beslissen?
waarom hebben landen besluiten 'moeten' accepteren (dixit SimonV)?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Wetgeving
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
EER is de EU + Noorwegen, Ysland en Liechtenstein. Zie voor de rest:
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Europese_Economische_Ruimte
SimonV
6 jaar geleden
De overeenkomst is groot: de EU en drie van de landen van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) - Liechtenstein, Noorwegen en IJsland - vormen samen de Europese Economische Ruimte (EER).
In de EER geldt de interne markt zoals wij die kennen in de Europese Unie: er is sprake van vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal. Ook de regels voor mededinging en overheidssubsidies zijn op de drie EVA-landen van toepassing. Liechtenstein, Noorwegen en IJsland hebben veel van de regels van de Europese Unie (EU) moeten overnemen. Bovendien hebben ze de mogelijkheid om met de EU samen te werken op beleidsterreinen die nauw verbonden zijn met de interne markt, zoals milieubeleid en innovatiebeleid.
De EER bestaat sinds 1992. https://www.europa-nu.nl/id/vh7dosyo6lu1/europese_economische_ruimte_eer https://nl.wikipedia.org/wiki/Europese_Unie

Het beste antwoord

Overeenkomsten
De landen van de EU en drie van de landen van de Europese Vrijhandelsassociatie (EVA) - Liechtenstein, Noorwegen en IJsland - vormen samen de Europese Economische Ruimte (EER).
In de EER geldt de interne markt zoals wij die kennen in de Europese Unie: er is sprake van vrij verkeer van goederen, personen, diensten en kapitaal. Ook de regels voor mededinging en overheidssubsidies zijn op de drie EVA-landen van toepassing.

Verschillen
De EER-overeenkomst voorziet niet in bindende bepalingen in alle sectoren van de interne markt of in ander beleid krachtens de EU-Verdragen. De bindende bepalingen zijn met name niet van toepassing op:
- het gemeenschappelijk landbouwbeleid en het gemeenschappelijk visserijbeleid (hoewel de overeenkomst wel bepalingen op het gebied van handel in landbouw- en visserijproducten omvat);
- de douane-unie;
- het gemeenschappelijk handelsbeleid;
- het gemeenschappelijk buitenlands en veiligheidsbeleid (De EU wil met één stem spreken op internationale fora, zoals de VN);
- het terrein justitie en binnenlandse zaken (hoewel alle EVA-landen deel uitmaken van het Schengengebied);
- pogingen om de belastingen te coördineren;
- de economische en monetaire unie (EMU).

Liechtenstein, Noorwegen en IJsland hebben veel van de regels van de Europese Unie moeten overnemen om toegelaten te worden tot de EER.
SimonV