Stoffen forensische experts hele ruimtes af voor vingerafdrukken?

Zouden CSI's hele ruimtes afstoffen op vingerafdrukken of zullen ze dat alleen op strategische plaatsen doen zoals een theepot, koffiekan, andere voorwerpen en deurknoppen?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Een en ander hangt af van het soort onderzoek. Voor een moord-onderzoek wordt bijvoorbeeld veel meer uit de kast gehaald dan voor een inbraak.

In de regel kijkt men op gladde vlakken zoals sieradendoosjes, tafels, deurposten, ramen, raamkozijnen etcetera. Er zijn ook technieken om bijvoorbeeld vingerafdrukken van bijvoorbeeld plastic zakken af te halen maar dat is al veel lastiger.

Ook oppervlakten die vaak gebruikt worden zoals trapleuningen, deurknoppen wordt vaak geen onderzoek gedaan omdat hier gewoon heel veel mensen aan zitten en dan uitgezocht moet worden van wie welke vingerafdruk is en dit gewoon veel tijd kost. Dit kan in bijvoorbeeld een moordonderzoek dus weer wel, en niet bij een kleiner onderzoek.

Een hele ruimte afstoffen is zinloos. De kans dat er een bruikbare vingerafdruk op het plafond zit is heel klein, tenzij je een aanwijzing hebt dat die daar moet zitten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Nee, ze stoffen alleen de gladde oppervlaktes waar je vingerafdrukken snel hechten. Bijvoorbeeld theepotten idd, maar ook deuren, ramen, spiegels, enz.
James May: Oh cock.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
oh cock?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
lol