kan je als je onder bewind staat wel zelf de zaken regelen nav een overlijden ouder??

er is mij gevraagd alles te regelen omtrent overlijden moeder die terminaal is, maar k sta onder bewind( ben NIET geestelijk gehandicapt o.i.d. en sta niet onder curatele of mentorschap) moeder is bang dat de bewindvoerder alles voor t zeggen heeft en bv de meubels enzv dan verkoopt die ze gewoon aan de dochters wil schenken.Er is sprake van een moeizame verstandhouding tussen de bewindvoerder en mij.Ze wil absoluut niet dat die man zich ook maar ergens mee bemoeit, waar k haar helemaal gelijk in geef.Waar sta ik in dit geval????Kan ik uberhaubt wel iets regelen of iets zeggen??Kan ik ook onder dit bewind uit?????

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Gaat het om beschermingsbewind, of is er een bewindvoerder vanuit de WSNP? Ik neem aan dat e.e.a. afhangt van de precieze reden waarom je onder bewind staat. Als een rechter heeft vastgesteld dat je niet - of verminderd - in staat bent om financiële beslissingen te nemen, lijkt het me niet dat je zoiets op je moet nemen. Of het nu juridisch mogelijk zou zijn of niet. Als het bewind enkel en alleen is ingesteld vanwege schulden en je op zich prima weet hoe alles werkt, dan is dat iets anders. Is er niet iemand anders in de familie die de zaken voor je moeder kan regelen?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
ben zeer goed in staat om beslissingen te nemen...maar alles is me toendertijd geheel anders voorgespiegeld dan t dus in werkelijkheid is..lang verhaal en hier niet terzake doende..Dankjewel voor de reactie ...
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik snap dat je geen zin hebt om dat hele verhaal te doen, maar je vraagt hier o.a. of je ook onder dat bewind uit kunt. En dát hangt toch echt af van de reden waarom jij ooit onder bewind bent gesteld en van wat voor soort bewind het is. Als het gaat om beschermingsbewind, kun je een gemotiveerd - schriftelijk - verzoek doen tot opheffing van dat bewind bij de kantonrechter. Als jij prima in staat bent om zelf beslissingen te nemen en zelf je zaken te regelen en je feitelijk "niets hebt" aan je bewind, dan lijkt me dat een goede motivatie. Mocht dat niet lukken of mocht bewindvoering om de één of andere reden toch niet zo'n slecht idee zijn, dan kun je de kantonrechter in elk geval vragen om een andere bewindvoerder. Als het om WSNP gaat, kun je zelf de WSNP vervroegd stopzetten. Je bent dan natuurlijk ook van je bewindvoerder af. Maar omdat WSNP vaak de minst slechte oplossing is voor een veel groter probleem, zal dat in de praktijk alleen kunnen wanneer je vrienden of familie hebt die je kunnen helpen met het aflossen van je schuld. Je kunt dan zelf een akkoord aanbieden en als dit wordt goedgekeurd, kan de WSNP stopgezet worden en de bewindvoering daarmee opgeheven.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Trouwens: welke vorm van bewind ook van toepassing is, het is natuurlijk niet zo dat je niets kunt of mag in financiële zin of dat je helemaal geen beslissingen mag nemen. Zolang je niet onder curatele staat ben je gewoon handelingsbekwaam en kun je de beslissingen nemen die elke meerderjarige Nederlander voor de wet kan en mag nemen. Maar ik weet niet precies hoe het juridisch in elkaar zit als jij bepaalde zaken moet regelen als gemachtigde van iemand - in dit geval jouw moeder. Het kan zijn dat bij bepaalde zaken er wel voorwaarden zijn voor wie je moeder kan en mag machtigen. Ik weet dat niet: daarom schrijf ik een reactie en geen antwoord. Maar zolang er geen machtiging noodzakelijk is en je niet optreedt als wettelijk vertegenwoordiger, zullen er geen beperkingen zijn. Het enige is dat als jij op den duur bepaalde zaken erft, het kan zijn dat de bewindvoerder daar wel degelijk weer iets over te zeggen krijgt. Dat hangt af van het type bewind en van jouw situatie. Wat je erft wordt immers van jou, en als alle financiën via de bewindvoerder lopen, geldt dat dus ook voor eventuele geërfde bedragen. Maar jouw bewindvoerder heeft niets te zeggen over de verdeling van de erfenis, dat kan je moeder gewoon vastleggen in haar testament. Sterkte met je moeder en het naderende afscheid trouwens. Afscheid moeten nemen van je vader of moeder lijkt me echt één van de moeilijkste dingen die je als mens te verwerken kunt krijgen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Mooi verwoord Lies...dank je wel.

Het beste antwoord

Je hebt een bewindsvoerder over je gehele of gedeeltelijke vermogen als je dit niet zelf kunt beheren het kan ook ingezet worden bij personen die schulden hebben en dit wordt door de rechter bepaalt dus nee je kunt er niet zomaar onderuit,heeft moeder een testament dan is het al een stuk eenvoudiger ,een bewindsvoerder kan niet zomaar alles inpikken en verkopen jou zussen hebben ook recht op hun erfdeel dus daar kan de bewindsvoerder niet zomaar aankomen ,ik weet niet waarom jij zelf een bewinsdsvoerder hebt maar is het i.v.m. schulden dan zou het kunnen dat jou deel gebruikt wordt om schulden af te lossen ,het beste is als dit nog mogelijk is dat moeder een testament opsteld waarin duidelijk vermeld staat wat hierin haar laatste wensen zijn