Is een vrouweningang legaal in Nederland?

In Amsterdam zag ik dit Islamitische centrum met vrouweningang. Maar mag dit wel?

Toegevoegd na 45 minuten:
Ter toelichting: Ik gun vrouwen uiteraard ook een ingang maar ik bedoel eigenlijk: mag je een ingang hebben waar je een bepaalde sekse niet door toelaat. Zoals hier: mannen en om de hoek allicht: vrouwen. En mag je onderscheid tussen sekses maken op irrelevante zaken, zoals de deur waardoor men binnenkomt?

Toegevoegd na 6 dagen:
In artikel 1 van de Grondwet lees ik toch:
"Allen die zich in Nederland bevinden, worden in gelijke gevallen gelijk behandeld. Discriminatie wegens godsdienst, levensovertuiging, politieke gezindheid, ras, geslacht of op welke grond dan ook, is niet toegestaan.
Is dat hier aan de orde?

Picture for question
Poet
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1K
Amadea
9 jaar geleden
In een synagoge is het ook gescheiden. Waarom zou dat niet mogen?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ja discriminatie vermomd onder vrijheid van geloof
Castle
9 jaar geleden
Bidden vrouwen en mannen niet in aparte ruimtes? Zolang de andere ingang geen discriminerend karakter heeft moet het kunnen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Je hebt toch ook invalidenkassa's, 65+ korting, kinderen onder de 4 jaar gratis etc etc etc... Allemaal onderscheid. Laten we nu gewoon even accepteren dat mensen nu eenmaal verschillend zijn en je dus niet alles hetzelfde kan doen voor iedereen. In het islamitisch geloof zijn er nu eenmaal meer tradities/gewoonten rondom man/vrouw.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Gisteren liep de site net vast toen ik zoiets schreef als rjs88: wij hebben heren- en damestoiletten, aparte toiletten én parkeerplaatsen voor gehandicapten, verenigingen voor mensen die van schaken houden, datingbureau's of -sites speciaal voor homo's (ook voor hetero's trouwens, en ook sites die zich niet op een bepaalde doelgroep richten) en zelfs een vereniging waar je pas lid van mag worden als je een score haalt in het 98e of 99e percentiel van een door hen afgenomen IQ-test, seniorenwoningen voor 55-plussers en goedkope treinkaartjes voor kinderen van 4 t/m 11. Daar hoor je niks over, maar zodra een andere cultuur of - nog erger volgens sommigen - een religieuze gemeenschap onderscheid maakt tussen mannen en vrouwen, is het land te klein. Ik vind het iets typisch Nederlands dat er altijd maar gevonden wordt dat iedereen zich moet aanpassen aan ‘onze’ normen. Zelfs als wij als Nederlanders ergens te gast zijn (zoals in een ander land, maar ook in een andere gemeenschap binnen ons land). Als de Moslims die naar die moskee gaan problemen hebben met die aparte ingangen, moeten zij dat zélf aankaarten. Dat is niet aan een buitenstaander om daar iets mee te doen: mensen gaan zélf naar de moskee, dus conformeren ze zich aan de normen en waarden die daar gelden. Net zoals in een kerk onderscheid gemaakt kan worden tussen mensen die wel en niet gedoopt of gevormd zijn of wel of geen belijdenis hebben gedaan. Dat zijn de regels die gelden binnen een religieuze gemeenschap en waar je je tot op zekere hoogte aan moet houden als bij die gemeenschap wilt horen. Als dat niet mag, ken ik er nog wel een paar: ik heb nog nooit een vrouw in het Nederlands elftal zien spelen. En gehandicapten sluiten ze er volgens mij ook uit. Moeten we dáár niet iets aan gaan doen met z’n allen? Bepaalde functies bij defensie staan ook alleen open voor mannen, bovendien discrimineren ze er mensen met een chronische ziekte of handicap. En het feit dat mensen een lager salaris krijgen vanwege hun jeugdige leeftijd, is dat geen discriminatie dan? Bij pretparken worden bij bepaalde attracties kinderen en kleine mensen categorisch buitengesloten en heel wat restaurants en winkels weren rolstoelers doordat zij letterlijk een hele hoge drempel opwerpen of te smalle doorgangen hebben. Discriminatie? Dan kan ik nog een hele tijd doorgaan hoor..
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Lies12: En in Zuid-Afrika waren de bankjes in het park met "blankes" en "nie-blankes" ook geen probleem natuurlijk. En in Amerika was het geen probleem dat negroïde mensen achter in de bus zaten, want dat was cultuur. Bezopen verschillende ingangen voor mannen en vrouwen. Als dit mag snap ik Nederland niet meer.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Hoi Immetjes,
Voor christelijke, joodse of islamitische parken en autobussen zou het geen probleem zijn, maar volgens mij bestaan er geen christelijke, joodse en islamitische autobussen. Je maakt een verkeerde vergelijking.
Openbare voorzieningen zijn er voor iedereen!

Het beste antwoord

Het gaat hier om een organisatie die geen openbare gelegenheid is. Zij mogen dus huisregels hebben, net zoals een club bijvoorbeeld kledingvoorschriften mag hebben.
9 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja, waarom niet , er bestaan toch ook toiletten met een vrouwen ingang.
9 jaar geleden
Ja dit mag in NL. Het is alleen wel een schop tegen onze vrije naar sekse gemengde samenleving.

Wat mij betreft mag er best meer tegengas gegeven worden tegen deze vormen van discriminatie onder het mom van religie. (De interpretatie van) religie verandert tenslotte ook en bovendien sneller als dit soort sekse discriminatie bestreden wordt en geen plaats in onze samenleving krijgt. Daarom is er hedentendage geen Inquisitie meer en zijn de meisjesscholen en appart zwemmen op zondag verdwenen.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
carmel163
9 jaar geleden
Ik hoop dat jij dan iemand was die tegengas bij de SGP heeft gegeven. Nog niet eens 2 jaar geleden hebben zij ingestemd met passief stemrecht voor vrouwen, na zich met hand en tand te hebben verzet.