In november een huis gekocht. Sinds die tijd valt de aardlekschakelaar er regelmatig uit. Is dit te verhalen op de verkoper onder verborgen gebreken?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Cryofiel
10 jaar geleden
Voor verborgen gebreken kun je de verkoper sowieso nooit aansprakelijk stellen. Het vinden van verborgen gebreken valt onder de onderzoeksplicht van de koper. Slechts voor verzwegen gebreken kun je de verkoper aansprakelijk stellen.

Antwoorden (4)

Een aardlekschakelaar als de uitgaande stroom gelijk is aan de ingaande stroom. Hij knalt eruit als de stroom ergens lekt naar de aarde. Het lijkt me lastig om te bewijzen wanneer het lek in je stroomcirkel is ontstaan. Wat je in ieder geval wilt doen is het lek zoeken!

Toegevoegd na 2 uur:
Fout zoeken doe je zo:

http://huis-en-tuin.infonu.nl/doe-het-zelf/101572-storing-zoeken-bij-uitvallen-aardlekschakelaar.html
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het zal niet meevallen om dat te verhalen want het kan ook veroorzaakt worden door een apparaat wat je zelf aangesloten hebt.
Het probleem gaat vaak samen met vocht. Dus b.v. koffiezetter, (af)wasmachine, grondkabel e.d. Laat de stekkers van dergelijke apparaten er eens een paar dagen uit en kijk wat er gebeurd.
Mogelijk kun je een groep van tuin- buitenverlichting uitschakelen en ben je van het probleem af.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eerst zal je moeten achter halen wat het gebrek is, het kan namelijk van alles zijn, tot een schroef of spijker toe die jullie in de muur hebben gedraaid / geslagen.

Op dit moment is het dus helemaal niet te zeggen of het wel een verborgen gebrek is, haal er eerst een vakman bij om de installatie na te laten kijken, daarna kan je, als je kunt aantonen dat het de verkoper op de hoogte was of had kunnen zijn, proberen de kosten te verhalen als zijnde een verborgen gebrek.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Laat eerst je stroom doormeten (door een vakman) met een circuitmeter. Deze kan uitsluiten waar het niet aan ligt (dus waar het wel aan ligt) en vervolgens kan hij (als hij een geavanceerde meter heeft) deze aansluiten op de laptop en uitprinten. En deze uitslag kan je als 'bewijs' gebruiken dat ze in gebreke zijn gebleven mits het a/d bekabeling in huis ligt en als ze dit ontkennen kan dit als bewijs worden gebruikt in de rechtszaak. Het kan zijn dat ze zeggen dat ze het voorheen niet wisten en/of niet het geval was en pas bij de verhuizing iets is gebeurd (je kan het niet hard maken dat ze dat ook wisten).
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ook al ligt het aan de kabel, je zult eerst aannemelijk moeten maken dat ze van dit probleem op de hoogte zijn, hebben zij nooit geklaagd (buren vragen) of er geen specialist bij hebben gehaald zal men nimmer hard kunnen maken dat het gaat om een verborgen gebrek.