Mijn huisbaas is failliet gegaan en daardoor wil de bank het huis gaan verkopen. Welke rechten heb ik als huurder?

Moet ik noodgedwongen verhuizen of kan ik de kamer in het huis blijven bewonen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat staat er in je huurcontract?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
(Ver)koop breekt geen huur zeggen ze toch?

Het beste antwoord

Koop breekt geen huur. De nieuwe eigenaar moet de huur respecteren. Alleen het huurbeding in de hypotheekakte doorkruist dat; de koper van het huis wil het huis vrij van huur ontvangen. Dus moet de oude verhuurder die immers een contract had met zijn huurder een oplossing vinden en die is er niet gezien zijn financiële positie. Dus de huurder trekt aan het kortste eind hoewel het recht aan zijn kant staat.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Je huurt een huis van een particulier en die verhuurder gaat failliet. Moet je dan je huis uit? Hoe zit het dan eigenlijk met de huurbescherming?
Huurbescherming betekent dat als de verhuurder de huur opzegt en de huurder het daarmee niet eens is, de verhuurder altijd naar de rechter moet om de huurder eruit te krijgen. Zolang de rechter niet heeft beslist dat de huurder het huis uit moet, loopt de huurovereenkomst gewoon door.
De huurbescherming geldt niet altijd. Dat is bijvoorbeeld het geval als de verhuurder failliet is gegaan. Omdat in een faillissementsprocedure alle schuldeisers in principe gelijk zijn, vervalt de speciale bescherming ten aanzien van de huurder. Alleen in uitzonderlijke situaties heeft de huurder en voorkeurspositie.
Zelfs al is er sprake van faillissement van de verhuurder, dan mag de curator de huurders niet eigenhandig op straat zetten. Indien de curator de huurovereenkomst ontbindt, dan kan ontruiming alleen door de rechter plaatsvinden. Slechts met toestemming van de rechter, mag een curator overgaan tot ontruiming. De curator moet hiervoor dan opdracht aan een gerechtsdeurwaarder geven.
De kans is dus zeer groot dat jij de woning moet verlaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier niet om een huis maar om een kamer...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, dat had ik begrepen, maar in dit geval zijn de regels bij faillissement hetzelfde, of het om een kamer gaat, of om een heel huis. De kans is zeer groot dat hij of zij de woning moet verlaten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
dit antwoord is gewoon uit de link gehaald, geef dan alleen de link, nou moet ik alles dubbel lezen.