Mijn huisbaas is failliet gegaan en daardoor wil de bank het huis gaan verkopen. Welke rechten heb ik als huurder?

Moet ik noodgedwongen verhuizen of kan ik de kamer in het huis blijven bewonen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Koop breekt geen huur. De nieuwe eigenaar moet de huur respecteren. Alleen het huurbeding in de hypotheekakte doorkruist dat; de koper van het huis wil het huis vrij van huur ontvangen. Dus moet de oude verhuurder die immers een contract had met zijn huurder een oplossing vinden en die is er niet gezien zijn financiële positie. Dus de huurder trekt aan het kortste eind hoewel het recht aan zijn kant staat.

Je huurt een huis van een particulier en die verhuurder gaat failliet. Moet je dan je huis uit? Hoe zit het dan eigenlijk met de huurbescherming? Huurbescherming betekent dat als de verhuurder de huur opzegt en de huurder het daarmee niet eens is, de verhuurder altijd naar de rechter moet om de huurder eruit te krijgen. Zolang de rechter niet heeft beslist dat de huurder het huis uit moet, loopt de huurovereenkomst gewoon door. De huurbescherming geldt niet altijd. Dat is bijvoorbeeld het geval als de verhuurder failliet is gegaan. Omdat in een faillissementsprocedure alle schuldeisers in principe gelijk zijn, vervalt de speciale bescherming ten aanzien van de huurder. Alleen in uitzonderlijke situaties heeft de huurder en voorkeurspositie. Zelfs al is er sprake van faillissement van de verhuurder, dan mag de curator de huurders niet eigenhandig op straat zetten. Indien de curator de huurovereenkomst ontbindt, dan kan ontruiming alleen door de rechter plaatsvinden. Slechts met toestemming van de rechter, mag een curator overgaan tot ontruiming. De curator moet hiervoor dan opdracht aan een gerechtsdeurwaarder geven. De kans is dus zeer groot dat jij de woning moet verlaten.

Bronnen:
www.deweekkrant.nl › Wonen › Help mijn...

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100