Is dit normaal?En moet ik hier wat aan doen?(zie toelichting)

Een vriendin van mij koopt zorg in bij een klein bedrijfje wat zorg aanbiedt in de vorm van dagactiviteiten.Zij betaalt hem een pgb van 1500€.Maar de hele dagen zit ze een beetje koffie te drinken en te tekenen,terwijl ze echt wel meer in d'r mars heeft,maar ze heeft niet de assertiviteit en helderheid van geest om hierom te vragen(ze is autistisch en schizofreen).
Nou heb ik 2 vragen:
1-Waar gaat die 1500 euro dan heen?Is dit niet veel te veel?

2-Kan ik aanspraak maken op de (slechte kwaliteit van zorg die geleverd word.Of sta ik als 3e niet in mijn recht?En hoe zou ik dat aan moet pakken,info bij het CIZ opvragen over wat wel en wat niet kan?

Alvast bedankt voor wie me helpen kan met deze lastige situatie!

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

zij kan bij haar dagbesteding aangeven dat jij haar contactpersoon bent... jij kunt dan als haar woordvoerder in gesprek gaan met de begeleiding...
vraag dan naar inzage in het zorg-, behandel- of begeleidingsplan van je vriendin... je vriendin wil vast wel toestemming geven dat jij dat mag inzien... in dat plan moeten haar problematiek omschreven staan met de bijbehorende hulpvragen, begeleidingsdoelen en begeleidingsmethodieken... in dat plan wordt de begeleiding die de cliënt ontvangt verantwoord...
als de voorziening voor dagbesteding goed werkt, kun je aan de hand van het begeleidingsplan met hun in gesprek gaan over de begeleiding die je vriendin krijgt, en waar zij behoefte aan heeft... wellicht kan zij aan jou aangeven wat ze wel en niet wil...

als blijkt dat het bedrijf niet goed werkt ga dan met of voor haar op zoek naar een bedrijf dat wél vraag-gestuurd en cliënt-gericht werkt...

de kosten van dagbesteding variëren nog al... maar tel voor een dagdeel al snel iets van 40 tot 50 € per dagdeel...

voor vragen over de besteding van het PGB kun je terecht bij PerSaldo http://www.pgb.nl/

veel succes...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er zijn wel normtarieven voor die kun je bv opvragen bij een wat grotere instelling waar zorg wordt geleverd.
Het zou in feite rond de 25 E/u moeten zijn, afhankelijk van wat ze zeggen ervoor te bieden.

Toegevoegd na 2 minuten:
kijk eens bij per saldo. DEze organisatie steunt mensen met een pgb. PerSaldo.nl En je kunt ze eventueel ook bellen.