Is een aanmaning verstuurd per mail ook rechtsgeldig?

Voordat je de openstaande vordering uit handen geeft aan een deurwaarder dien je eerst 3x een herrinering te hebben gestuurdt. Ik weet dat het dan aangetekend verstuurd moet worden. Maar is een email een rechtsgeldige vervanging hiervoor?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K

Antwoorden (2)

Wat moet ik zelf gedaan hebben voordat ik een vordering ter incasso kan sturen?
Het is van belang dat u de debiteur een laatste mogelijkheid tot betalen hebt gegeven voordat u de vordering ter incasso uit handen geeft. Deze laatste brief, die u kunt verzenden per post, fax of e-mail, wordt ook wel een ingebrekestelling of laatste aanmaning genoemd. Hierin moet de debiteur worden gesommeerd om binnen 5 werkdagen de openstaande vordering te voldoen als uw debiteur een bedrijf of instelling is. Ook moet duidelijk gemaakt worden, dat de vordering ter incasso uit handen wordt gegeven als de betaling niet binnen 5 werkdagen is ontvangen. Wordt hier geen gevolg aan gegeven dan kunt u de vordering uit handen geven aan ons kantoor.
Is uw debiteur een particulier dan bent u op grond van wettelijke regels verplicht in de ingebrekestelling een betalingstermijn van 14 dagen aan te houden alsmede dient u de exacte hoogte aan te geven van de incassokosten die debiteur in rekening gebracht zullen worden indien hij niet aan zijn betalingsverplichting voldoet
ronron1212
9 jaar geleden
bamibal
9 jaar geleden
copy paste van http://www.hvbjuristen.nl/wat-moet-ik-zelf-gedaan-hebben-voordat-ik-een-vordering-ter-incasso-naar-hettema-van-bambost-juristen-kan-sturen.html
Om "gedoe" te voorkomen als een incassoprocedure noodzakelijk wordt, is hetaan te bevelen de (laatste) aanmaning aangetekend te versturen. Dat is de enige manier waarbij je er zeker van kunt zijn dat hij de debiteur heeft bereikt. Weigert hij hem in ontvangst te nemen, dan krijg je dat ook te weten.

Een e-mailbericht zegt in feite niets. De mailkan in de spambox komen, ergens blijven hangen op een server e.d. Een debiteur kan gemakkelijk stellen dat hij de mail niet ontvangen heeft en soms is dat nog waar ook.

Driemaal een herinnering sturen is niet noodzakelijk maar het kan zijn dat een deurwaarder dat wenst.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus: ja, rechtsgeldig en nee, niet verstandig als het om een 'laatste aanmaning' gaat.

Toegevoegd na 2 minuten:
Dus: ja, rechtsgeldig en nee, niet verstandig als het om een 'laatste aanmaning' gaat.
Computoon
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt. Duidelijk en helder antwoord. Toch maar effe een aangetekende brief sturen. Gr jp