Wat kan ik doen tegen een buurvrouw die een ontechte melding bij het AMK heeft gedaan?

Begin januari viel bij ons een brief op de mat van het AMK (Algemeen Meldpunt Kindermishandeling) dat er een melding was gemaakt en dat ze bij ons een kijkje wilden nemen. Mijn vrouw en ik waren zeer onaangenaam verrast en hoogst verbaasd dat er uberhaupt zo'n melding was gedaan.Daar wij in onmin met de buurvrouw leven wistenw e meteen dat het alleen van haar kant kon komen (iets wat ze later tijdens een buurtbemiddelingsgesprek ook min of meer heeft toegegeven).
We zijn helemaal doorgelicht door jeugdzorg waarbij geen vreemde zaken werden gevonden en deze hebben dan ook de melding en het onderzoek gesloten.
Bij navraag of er nu ook iets tegen de buurvrouw gedaan kan worden wegens het doen van een valse melding werd er gewoon gezegd dat de toegang tot het AMK laagdrempelig moet blijven en dat er dus verder niets aan gedaan word. Dat terwijl mijn gezin een paar maanden in onrust en stress heeft geleefd vanwege deze melding, want het is toch niet niks zo'n beschuldiging.
Nu hebben wij inzage in het rapport gevraagd wat ons ook verleend is. Daar gaan wij dus ook vernemen wat de buurvrouw allemaal aan het AMK verteld heeft. Het feit dat ze na 1 melding al meteen aktie hebben ondernomen getuigd van een behoorlijk dramatisch verhaal.

Mijn vraag is eigenlijk. Wat kan ik tegen de buurvrouw ondernemen dat ze dit heeft gedaan? Bij een valse aangifte krijg je normaal ook een boete. Waarom bij dit soort valse meldingen niet waar kinderen bij zijn betrokken?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
4.9K
jc54
9 jaar geleden
Je leeft in onmin met de buurvrouw, dat is op zich al erg genoeg. Je kunt natuurlijk diverse wraak-acties bedenken, maar van het een komt dan weer het ander en zo blijf aan het moddergooien. Je hebt nu het bewijs dat er niets aan de hand is bij jullie, zou je daar niet bij kunnen laten???????
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als er niet genoeg andere zaken waren gebeurd zou dat ook het verstandigste zijn. Maar mevrouw heeft er een handje van om via instanties haar zin te krijgen. We hebben geprobeerd via buurtbemiddeling en een gezamenlijk gesprek tot een oplossing te komen. Echter bleef ze alleen maar met modder gooien.
Ik vind gewoon dat ze er een keer op gewezen moet worden dat dit niet de manier is om met haar boosheid om te gaan. Terwijl ze nog niet 1 woord met ons heeft gesproken met ons sinds ze er woont (buiten die keer met buurtbemiddeling).
Feit is ook dat de buurman er al 10 jaar woont en dit zijn vriendin is die er nu 1,5 jaar woont. Met de buurman hebben we nooit problemen gehad. Maar sinds hij een vriendin heeft staat ie om de haverklap aan de deur om niks.
ItisILeClerc
9 jaar geleden
wat zij kan, kan jij ook

Het beste antwoord

NIets. Bij het vermoeden van kindermishandeling is het verstandig om het AMK hiervan op de hoogte te stellen, als er boetes worden gegeven voor onterechte meldingen, weerhoudt dit mensen om te melden bij het vermoeden. Het is vervelend voor jullie, heel vervelend zelfs, maar het kan kinderen redden, als dat vermoeden juist blijkt te zijn. Haal er energie uit dat dit bij jullie onterecht was, sta boven de buurvrouw en ga door met je leven. Maak er verder geen woorden aan vuil, ondanks dat ze jullie van iets vreselijks beschuldigd heeft, dat verergerd het probleem vaak. Je kunt niets doen, behalve ruzie met haar maken, maar dat is het niet waard, daar lijden je kinderen ook onder.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens crea! Soms moet je zelf de verstandigste zijn en je mond houden. Hoe moeilijk dat ook is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ik kan me wel voorstellen dat je meer dan een hekel aan zo'n mens hebt. Dat het moeilijk is, om geen steen bij haar door de ruit te gooien. Maar dat moet je juist niet doen, omdat jij dan diegene bent die op het politiebureau terecht komt en zij je lachend nakijkt..
Hou de eer aan jezelf, dat is inderdaad het beste, bedankt voor je reactie Vrouwe 70. Papachico, praat hierover met mensen die je vertrouwd, dan raak je op een dag je woede hierover kwijt, de woede wordt in ieder geval minder hierdoor, dit bij je houden en dit met je meedragen helpt niet, dan zal de bom bij jou op een dag ontploffen, wat de boel voor jullie erger kan maken.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Top antwoord crea (+1 van mij).
@Papachico, wat een droevig persoon die buurvrouw.
Heb medelij met haar geen wrok.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Helemaal mee eens, wees blij dat er niks gevonden is. Ik begrijp dat het vervelend is als je onterecht vals beschuldigd word, maar, en voor u niet onverwachts begrijp ik, het AMK heeft niets gevonden en heeft de melding ook gesloten. U houdt er dus niets aan over.
En dan aangaande uw buurvrouw: stel je voor hoeveel tijd en energie er gaat zitten in een 'vergeldingsactie'. Gunt u haar zoveel van uw tijd en energie, of besteed u die liever aan interessante dingen? Ik begrijp het gevoel van een tegenactie willen geven heel goed, maar wees de verstandigste, hoe moeilijk ook, en besteed de tijd die er is aan dingen waar je energie van krijgt!
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Precies heel goed !

Andere antwoorden (1)

Hier kun je idd niets aan doen, wij hebben het zelfde mee gemaakt, na een anonieme melding ( wij weten wie het gedaan heeft) controle thuis gehad, navraag bij school en huisarts en buurt onderzoek, maar uit niets bleek dat wij onze kinderen mishandelden o.i.d. m.a.w. een volkomen onterechte melding. Veel stress en onrust in het gezin, en ( het ergste) je blijft 5 jaar in de computer staan bij een, in mijn ogen incompetente, semi-overheidsinstelling. Het zou eigenlijk een geval van smaad zijn maar in dit geval doet de politie daar niets mee, om het doen van een melding niet te ontmoedigen.