Kan iemand veroordeeld worden wiens identiteit niet vastgesteld is?

Momenteel speelt dit in de zaak van de aanslag in de Thalys. Men weet niet precies hoe de verdachte heet. Ook in Silent Witness komt een aflevering voor waarbij iemand schuld aan strafbare feiten bewezen wordt maar wiens identiteit niet vastgesteld kan worden (de man blijkt onder een valse naam te leven). Zou zo iemand in Nederland vervolgd en veroordeeld kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Ja, dat kan. Indien de aanslag in de Thalys in Nederland had plaatsgevonden, had de verdachte tot de zaak voor de rechter zou komen vast gehouden kunnen worden. Dit op grond van de strafbare feiten die zijn gepleegd. De rechter kan vervolgens straf opleggen, zonder dat de identiteit is vastgesteld. Bijv detentie.

Zijn de strafbare feiten kleiner van aard en is bijv geen inverzekeringstelling mogelijk, dan wordt het lastiger. Iemand kan dan slechts 6 uur worden vast gehouden om de identiteit vast te stellen. Lukt dat in die tijd niet, dan moet iemand heengezonden worden.

Is een persoon duidelijk niet van Nederlandse origine, en is de verdenking dat iemand illegaal in Nederland verblijft, dan kan iemand in vreemdelingenbewaring worden gezet, totdat de identiteit onomstotelijk is vastgesteld. Dit kan dus langere tijd duren.

Hoe de wetgeving in Frankrijk is, is mij niet precies bekend. Ik kan me zo voorstellen dat dit niet veel afwijkt, daar er altijd verbanden zijn geweest tussen de Franse en de Nederlandse wetgeving.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+) Interessant.
Ik kan mij herinneren dat vroeger krakers ervoor zorgden dat zij niet geïdentificeerd konden worden om strafvervolging te voorkomen. Ik neem aan dat kraken tot die categorie "lichte strafbare feiten" wordt gerekend.
AlphaLimaSierra
8 jaar geleden
klopt. een beproefde methode van activisten.