Bij welke soort misdrijven is er sprake van ernstige inbreuk op de rechtsorde?

Ik zelf dacht aan zwaardere misdrijven, zoals moord, handel in drugs, mensenhandel, wapenhandel maar ook financiële misdrijven, zoals fraude. Geldt dit ook voor 'minder ernstige' misdrijven, zoals diefstal, bedreiging, mishandeling, oplichting etc?

4 jaar geleden
in: Wetgeving
6.3K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
@Rikwolters, er is niet bij een bepaald soort misdrijf sprake van ernstige inbreuk op de rechtsorde, er moet bij de beoordeling hiervan aan enkele criteria worden voldaan. Er moet bv samenhang zijn met andere misdrijven die door de verdachte zijn gepleegd.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Rikwolters, even een opmerking nav je vraag onder mijn antwoord:
Het is niet de persoon die door het aantal misdrijven op zijn strafblad “een ernstige inbreuk op de rechtsorde oplevert”.
Het zijn de misdrijven die “een ernstige inbreuk op de rechtsorde opleveren"
Gewelddadige delicten, grootschalige misdrijven, strafbare feiten die de samenleving als geheel raken. Niet alleen terroristische aanslagen. Ook absurde onverdraagzaamheid kan een inbreuk op de rechtsorde opleveren en de samenleving als geheel raken.

Het beste antwoord

1. Er is sprake van ernstige inbreuk op de rechtsorde als het gaat om misdrijven met een gewelddadig karakter of door hun omvang grote nadelige gevolgen heeft voor de samenleving en
2. Er moet ook sprake zijn van samenhang met andere door de verdachte begane misdrijven, dan wel om samenhang met andere misdrijven die in het georganiseerd verband worden beraamd of gepleegd.
De tekst: - gezien hun aard of samenhang met andere door de betrokkene begane misdrijven- , duidt niet alleen op de delictsomschrijving in de wet, maar ook op de ernst van de feiten en omstandigheden waaronder het misdrijf is gepleegd of wordt beraamd. De concrete feiten en omstandigheden moeten worden meegewogen bij een beoordeling of sprake is van een ernstige inbreuk op de rechtsorde.
Het kan gaan om misdrijven als moord, handel in drugs, wapenhandel, mensenhandel, ernstige financiële misdrijven, zoals omvangrijke ernstige fraude, bijvoorbeeld een Btw-carrouselfraude. Dergelijke misdrijven schokken de rechtsorde ernstig door hun gewelddadige karakter of door hun omvang en gevolgen voor de samenleving.
Ook minder ernstige misdrijven kunnen een ernstige inbreuk maken op de rechtsorde, doordat zij in combinatie met andere misdrijven worden gepleegd. Kleine fraudes waarvan kan worden vermoed dat deze deel uitmaken van een omvangrijke en ernstige vorm van fraude. Valsheid in geschrifte in combinatie met omkoping van ambtenaren met het oog op verkrijging van vergunningen voor bedrijven.
Bij de beoordeling of er bij het gepleegde misdrijf sprake is van ernstige inbreuk op de rechtsorde dient altijd te worden vastgesteld of er sprake is van samenhang met andere door de verdachte begane misdrijven, dan wel om samenhang met andere misdrijven die in het georganiseerd verband worden beraamd of gepleegd.
Misdrijven die gezien hun aard of samenhang met andere door de betrokkene begane misdrijven een ernstige inbreuk op de rechtsorde opleveren, worden genoemd in het
Besluit Politiegegevens, Artikel 3:1. Ernstige inbreuk rechtsorde misdrijven (artikel 10, eerste lid, onderdeel a, onder 3°)
https://wetten.overheid.nl/BWBR0023086/2020-01-01
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Rikwolters
3 jaar geleden
Nog een vraag. Suggereerde je eigenlijk met dit antwoord dat iemand die van 2 verschillende misdrijven verdacht wordt (of meerdere op zijn strafblad heeft staan) een ernstige inbreuk op de rechtsorde kan maken?
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Rikwolters, je reactie van 29april was mij ontgaan. Ik werd erop attent gemaakt door een attente gebruiker van GoeieVraag.
Houd er rekening mee dat ik door ruimte beperkt ben in antwoord en uitleg. Ook moet ik mijn taalgebruik aanpassen.
Einstein schijnt ooit gezegd te hebben dat alles zo simpel mogelijk moet worden uitgelegd, maar niet simpeler dan het is. En dat lijkt mij de duidelijkste en enige ondergrens bij het verlagen van het taalniveau. Bij plaatsing zie ik achteraf pas of er storende taalfouten in staan door eigengereid optreden van de "Taalverbeteraar".
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De rechtsorde is een combinatie van rechtvaardigheid en macht. Het schrijft een gewenste situatie voor en handhaaft deze.
Het is niet de persoon die de rechtsorde schokt of het aantal misdrijven dat op zijn justitiële documentatie is genoteerd. Het zijn de daden.
Let wel: schokken de rechtsorde en schokken de samenleving zijn niet gelijk.
De moord op Derk Wiersum, advocaat van de kroongetuige in het Marengo-liquidatieproces schokt de rechtsorde.
Het vinden van advocaten die bereid zijn een bepaalde categorie verdachten bij te staan wordt bemoeilijkt zo niet onmogelijk. Voor het eerst wordt er recht gesproken met anonieme Rechters, Officieren van Justitie en Advocaten. Het is een offer om het recht op bijstand te beschermen.
De mishandeling van George Floyd met de dood tot gevolg en ook zeer ernstige zedenmisdrijven schokken de rechtsorde als er een samenhang is met andere misdrijven.De misdrijven schokken in ieder geval de samenleving.
Het stelselmatig aanbieden van software op een drukbezochte advertentiepagina op internet heeft geleid tot grote financiële schade. Het leverde een ernstige inbreuk op de rechtsorde op. Er was sprake van een misdrijf en een samenhang met andere misdrijven. De brute moord op Anne Faber is een verschrikkelijk drama en schokt de samenleving.
De diverse veroordelingen voor vermogensdelicten en het plegen van straat- en tassenroven schokten niet de rechtsorde of de samenleving. Het schokte wel de Rechtbank vanwege het laffe en gewelddadige karakter van de daden van de man.