is het verboden om een liedje van Een cd op YouTube te zetten?

stel je hebt een oud liedje Die nergens te vinden is op internet en ook niet op spotify te vinden is en eigenlijk ook niet meer te koop is op cd en je hebt hem zelf wel nog bewaard ,en je gaat hem delen op YouTube en soundcloud

3 jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K
tinus1969
3 jaar geleden
Wat bedoel je met oud? Auteursrecht geldt al snel voor 70 jaar.
LeonardN
3 jaar geleden
Inderdaad, in sommige gevallen zelfs 70 jaar NA de dood van de auteur.
https://www.auteursrecht.nl/auteursrecht/Duur-van-het-auteursrecht Duur van het auteursrecht
Het auteursrecht op een werk eindigt 70 jaar na de dood van de maker, te rekenen vanaf de eerste januari, volgende op het jaar waarin de maker is overleden. Dat verklaart waarom zoveel klassieke muziek vrij is van auteursrecht. Het is immers al veel langer dan 70 jaar geleden dat Mozart en Bach zijn overleden. Als de maker van een werk dus op 12 november 1985 is overleden, eindigt het auteursrecht op zijn werk op 1 januari 2056.

Antwoorden (1)

Dan moet je eigenlijk nagaan of er (nog) auteursrechten op het liedje zitten. Daarnaast gelden auteursrechten niet overal en bij het online zetten moet je dan ook weer opletten. Kijk in de bronnen die je kunnen helpen en begin met het filmpje is mijn advies.