Kun je in je eentje een stichting oprichten?

Kun je in je eentje een stichting oprichten en aanmelden bij kamer van koophandel? Of moet een stichting bestaan uit meerdere personen die in het bestuur zitten?

een jaar geleden
in: Wetgeving
1.3K

Antwoorden (2)

Jazeker, u kunt ook alleen een stichting oprichten. U vormt dan in uw eentje het bestuur en kunt zonder overleg alle besluiten nemen.
erotisi
een jaar geleden
In je eentje een stichting besturen, dat kan niet.
Een stichting heeft een bestuur dat uit meerdere personen bestaat.
Een stichting moet bij notariële akte worden opgericht. Dat kan gebeuren door een of meer personen. In de akte moeten de statuten worden opgenomen. Deze bevatten onder meer de naam en het doel; van de stichting, de namen van de eerste bestuurders en de wijze van benoeming en ontslag van bestuurders.
Bestuurders van de stichting zijn verplicht zich in te schrijven in het handelsregister van de Kamer van Koophandel.
Bron: Inleiding in het Nederlandse recht; Boom Juridische uitgevers
een jaar geleden
Quidplura
een jaar geleden
Dat kan wel degelijk, je krijgt alleen niet een ANBI status, mocht je dat willen.