Een opvouwbaar zakmes van maximaal 28 centimeter (uitgevouwen) met 1 snijkant mag u in de meeste gevallen wel bij u hebben. Dit is afhankelijk van de plaats waar u het mes bij u heeft. Een horecagelegenheid of voetbalstadion mag u bijvoorbeeld niet in met zo’n zakmes. Ook is het in bepaalde gebieden waarvoor op last van de burgemeester tijdelijk een noodverordening geldt verboden om een zakmes bij u te hebben.
Als het een opvouwbaar mes is met maar 1 snijkant en deze uitgevouwen niet langer dan 28 cm is, is het toegestaan.
fremar
8 maanden geleden
AnnBoo8146
8 maanden geleden
Het is niet alleen in horecagelegenheden of voetbalstadions verboden een zakmes, van ieder formaat, bij je te hebben. In steeds meer (grote) steden is het bij je dragen van een zakmes strafbaar.