Tot hoe ver gaat de AVG wet in het portretrecht voor kinderen?

De situatie in een notendop. Een moeder wil niet langer dat de foto's van haar kind op onze website en social media staan. Een beetje een lang verhaal dat verband houdt met de vechtscheiding tussen haar en een van onze vrijwilligers en hierdoor langer heeft geduurd dan zou moeten.

We hebben gisteren de laatste foto's doorgekregen die verwijderd moesten worden, waar nog één foto was waar het kind herkenbaar in beeld stond en aan onze aandacht was ontglipt, maar nu moeten ook foto's verwijderd worden waar het kind onherkenbaar in beeld staat. (groepsfoto's, waar haar kind vanaf de achterkant op de foto staat)

Ik ben bereid heel ver te gaan om ouders tevreden te houden, maar ik ben heel erg bang dat we naar een situatie gaan waarop we helemaal geen foto's meer kunnen plaatsen. Wat zijn de rechten en regels betreft foto's waar iemand al onherkenbaar in beeld staat en wanneer wijken deze regels af?

5 maanden geleden
in: Wetgeving
crispy
5 maanden geleden
De AVG gaat over elke vorm van informatie die, alleen of in samenhang met andere informatie, herleidbaar is tot een persoon.
Als iemand dus kan zien wie dat kind is, ook al is het gezicht niet herkenbaar, dan valt het onder de AVG.
Inekez1
5 maanden geleden
Eigenlijk zegt de tweede zin van je vraag genoeg. De moeder wil het niet. Punt. Scheidingen en vrijwilligers hebben daar helemaal niets mee te maken. De reden waarom iemand niet wil dat haar kinderen op foto's online staan, is niet relevant. Ook van de achterkant in een groep kunnen kinderen voor bekenden goed herkenbaar zijn. Om verdere problemen (die zijn er al genoeg volgens mij binnen jullie organisatie) te voorkomen: niet moeilijk doen, gewoon op verzoek al die foto's verwijderen. Of een goede blur of digitale sticker over dat kind plakken (over het hele kind, niet alleen het gezicht). Je kunt wel gaan discussiëren of iets wel of niet zou mogen volgens AVG of portretrecht, maar daar los je in dit geval niets mee op. Probeer in het vervolg foto's zo te maken dat daar alleen mensen op staan die er geen probleem mee hebben dat ze worden gepubliceerd. En als iemand zich later bedenkt: dan op verzoek alsnog die foto's verwijderen of blurren.
tinus1969
5 maanden geleden
Eens met @Inekez1. Ik denk dat je in een rechtszaak redelijk sterk staat als een kind onherkenbaar is, en de herkenning dus berust op de zuivere claim vd moeder.
Maar een rechtszaak is altijd onzeker en kost je veel tijd, geld en energie. En die moeder is duidelijk op oorlogspad. Vermijd dat dus.

Geef als eerste antwoord