Is het voor NL chauffeurs verboden in de vrachtwagen cabine te roken als hij/zij in België rijdt?

De wet definieert immers het begrip arbeidsplaats als elke plaats waar arbeid wordt verricht, ongeacht of deze zich binnen of buiten een inrichting bevindt en ongeacht of deze zich in een besloten of een open ruimte bevindt.

Dit betekent dat voor de toepassing van deze wet en het uitvoeringsbesluit inzake het rookverbod de vrachtwagencabine moet beschouwd worden als een arbeidsplaats. Wanneer deze arbeidsplaats zich op bijvoorbeeld Belgisch grondgebied bevindt is de Belgische wetgeving erop van toepassing.

Klopt dit, of interpreteer ik dit verkeerd?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in belgie gelden de wetten van belgie.
je kan dus niet bekeurd worden tenzij ze in belgie ook die regel hebben
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In belgië is het ook verboden te roken achter het stuur..

Antwoorden (2)

Dat is correct. De politie in België kan je niet bekeuren omdat je een nederlandse wet overschrijdt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In België is het verboden en je riskeert een boete van 300 euro.
Tenzij....Je een schriftelijke toelating kan voorleggen van Uw baas. (Dan mag het)

Toegevoegd na 3 minuten:
zie blog

Toegevoegd na 3 uur:
Indien U een eigenrijder bent valt U niet onder het verbod.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Voor zover ik weet, word toestemming van de werkgever niet beschouwd als opheffing van een wet.
Dus het blijft strafbaar, ook al vind je werkgever het goed.
Geld voor België en Nederland...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja dat klopt hier is het wetsartikel:
http://www.tjoeten.be/?page_id=133
Maar op alle recente forums die ik vind maakt men wel gewag van "speciale "toelating.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het is wetgeving, alleen specifieke controle erop, doen ze niet.
Tenminste oom agent, zowel in NL of België schrijft er geen bon voor uit, tenminste ik heb het nog niet meegemaakt.
Zelf diverse malen aangehouden met routine controle, maar nooit wat van gehoord...