wat zijn de veiligheidseisen voor een waterspeeltoestel?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
1.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat hangt van de leeftijdsgroep af...
Tot drie jaar mag er niet veel.
Tot de gemiddelde diplomaleeftijd (12?) ietsje meer.
16+ mag bijna alles zolang het niet duidelijk gevaarlijk is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ben ik met je eens AdrieK daarbij ligt het ook aan het waterspeeltoestel zelf. zo zijn er voor dit soort speelgoed wat bestemd is voor scholen weer andere eisen dan bij 'huis,tuin en keuken' gebruik.

Antwoorden (2)

Het volgende heb ik voor je gevonden op deze site:

http://www.allesoverspelen.nl/csi/spelen.nsf/wwwVwContent/l2watertoestel.htm

Water wordt steeds meer gebruikt als ondergrond voor speeltoestellen. Alle speeltoestellen die in, op of aan het water staan, worden gerekend tot watertoestellen.

Watertoestellen vallen onder het Warenwetbesluit Attractie- en Speeltoestellen (WAS). In het WAS worden specifieke gevaren genoemd waarmee bij het produceren of beheren van toestellen rekening gehouden moet worden. Het gevaar van verdrinking wordt echter niet genoemd.
Watertoestellen moeten voldoen aan de 'Eisen voor alle speeltoestellen'. Er zijn nog geen specifieke normen voor waterspeeltoestellen maar er zijn wel adviezen te geven.
Voor waterglijbanen hoger dan 2 meter zijn er wel aparte normen EN 1069: Waterglijbanen met een hoogte van 2 meter of meer.

Advies
Water als ondergrond heeft invloed op het toestel zelf. In sommige gevallen bevat dit water zelfs chemicaliën zoals bij een zwembad. Het materiaal van waterspeeltoestellen moet daarom geschikt zijn om constant met water in aanraking te zijn. Geschikte materialen zijn onder andere: roestvrij staal, metaal verzinkt en gepoedercoat, hoogwaardig polyester en andere kunststoffen. Ook hout kan behandeld worden zodat het gebruikt kan worden in water.

Als water als ondergrond wordt gebruikt bij een speeltoestel, is het belangrijk dat het verdrinkingsrisico zo klein mogelijk is en dat er gelet wordt op goede schokdemping.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Artikel 4 van het Warenwetbesluit attractie- en speeltoestellen geeft er uitsluitsel over:

Artikel 4

Attractie- en speeltoestellen zijn zodanig ontworpen en vervaardigd, hebben zodanige eigenschappen en zijn van zodanige opschriften voorzien, dat zij bij redelijkerwijs te verwachten gebruik geen gevaar opleveren voor de veiligheid of de gezondheid van de mens. Zij voldoen daartoe aan de in bijlage I genoemde voorschriften.

De in artikel 4 bedoelde bijlage nummer 1 is nog gedetailleerder om deze compleet hier neer te zetten lijkt me niet verstandig, de tweede link is de link naar de bijlage.