Wat is de concrete betekenis van artikel 53, lid 1 Wetboek van Strafvordering (zie toelichting)?

Lid 1 van art. 53 van het Wetboek van Strafvordering luidt:

In geval van ontdekking op heeter daad is ieder bevoegd den verdachte aan te houden.

Mijn vraag is dan, ontdekking van wat? Een misdrijf? Een overtreding? Iets anders?

Waar in de wet (en ik welke wet /amvb / wel artikel) wordt dit nader gespecificeerd en wat is de tekst daarvan, dus met andere woorden, waar staat specifiek wat ik me hierbij moet voorstellen?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
2.1K

Het beste antwoord

Dit artikel geldt zowel voor ieder strafbaar feit, dus zowel voor misdrijven als voor overtredingen. Dat staat in de memorie van toelichting bij dit wetsartikel. Je mag iemand vastpakken en tegenhouden. Je kunt iemand het bevel geven dat hij is aangehouden. Als hij zich losrukt en dan toch vlucht, is hij wederspannig. Dit is strafbaar gesteld in artikel 184 Sr. Ook als iemand een wapen of drugs in zijn bezit heeft, is er sprake van heterdaad en mag je als burger hem aanhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

Het gaat alleen om misdrijven. Als iemand door rood rijdt mag je hem dus niet klem zetten. Als je iemand een ruitje van een auto ziet intikken wel. Waar dat staat weet ik niet precies...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt voor het antwoord. Ik ben echter juist benieuwd naar waar dit nader wordt gespecificeerd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat staat nergens, omdat het niet klopt. Ook bij overtredingen mag iedereen de overtreder op heter daad aanhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hahaha, dat zou een mooie boel worden. Dus jij denkt dat je een fietser klem mag zetten omdat z'n achterlicht het niet doet? Nee, het gaat echt alleen over misdrijven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat heb je toch fout mjn, tenminste daar ben ik inmiddels wel achter. Of het praktisch is en / of vaak zal gebeuren is wat anders, maar het mag dus wel degelijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou, ik val van m'n stoel, maar je hebt gelijk! http://ccm.esmartmusic.com/venomisite/dwangmiddelen_2.htm Ik ga vanavond maar eens over de consequenties daarvan nadenken...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen probleem, ik vroeg het me juist af omdat ik me ook verbaasde over de mogelijke gevolgen als dit in de praktijk wordt toegepast, in ieder geval bedankt voor het antwoord en het meedenken.
Ter nuancering van het bovenstaande antwoord van njm:

Je mag hem aan houden. Echter niet staande houden. De persoon in kwestie heeft bij mijn weten het recht om gewoon weg te lopen, en je mag dan geen fysieke actie ondernemen om dat tegen te gaan
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als jij iets ziet dat niet mag, dus strafbaar is en waar de politie bij moet komen, wat dan ook, dan mag je die persoon aanhouden, dat betekent dat je de persoon mag beletten te ontsnappen, dus dat je hem gijzelt tot de politie er is en dan de persoon moet overdragen aan de politie...

Meer niet...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Gijzelen is misschien een verkeerde uitdrukking, maar in essentie klopt wat je hier zegt, alleen wat ik graag wil weten is waar dan staat wat iemand precies gedaan moet hebben (misdrijf, overtreding) voordat ik hem zou mogen aanhouden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat gaf ik al aan, waarbij de politie moet opdraven, dus niet een wildplasser... Maar zinloos geweld waarbij er een slachtoffer is die niet van zijn plaats kan, maar ik denk dat gezond verstand een goede indicatie is...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik houd het juist voor mogelijk dat overtredingen hier ook onder vallen, dus ook die wildplasser, of het praktisch is om daar wat aan te doen als burger is een tweede, ik vraag me alleen af of het ook inderdaad valt onder dit wetsartikel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik denk het niet, dan mag je die niet gijzelen... Maar dat is een vermoeden hoor, zeg ik erbij...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja dat is dus de kern van deze vraag, dus hopelij komt er nog iemand met een verwijzing naar een artikel in de wet of zo. Ik ben wel benieuwd.
Goeie vraag...

Want ik weet zeker als ik nu naar je toe kom dat ik je dan op heterdaad kan aanhouden op het ademhalen. Maar dat is natuurlijk niet strafbaar...

Nadeel van dit soort wetsartikelen is dat er altijd wetsartikelen tegenover staan die dit weer minder aantrekkelijk maken. Want het feit dat ik jou mag aanhouden als jij die rolex in je binnenzak laat glijden. Dan moet ik daarbij natuurlijk erg uitkijken dat ik niet door jou wordt aangeklaagd wegens gebruik van buitensporig geweld. Of in een wat reëler geval. Vrijheidsberoving...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Ook bedankt. Ja mijn vraag is dus inderdaad waar de grenzen liggen. Of dus ergens staat dat ik alleen mag ingrijpen als ik een misdrijf zie gebeuren bijvoorbeeld, of zou ik ook iemand mogen aanhouden die duidelijk 100 rijdt in de bebouwde kom?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je zo iemand bij zijn arm te pakken krijgt dan mag dat...
Artikel 128 uit het Wetboek van Strafvordering:

1.
Ontdekking op heeter daad heeft plaats, wanneer het strafbare feit ontdekt wordt, terwijl het begaan wordt of terstond nadat het begaan is.

2.
Het geval van ontdekking op heeter daad wordt niet langer aanwezig geacht dan kort na het feit dier ontdekking.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt, we komen al dichterbij. Het moet dus gaan om een strafbaar feit. Wat ik me dan afvraag is of gewone overtredingen daar ook onder vallen, stel dat ik bijvoorbeeld van iemand zie dat hij in het bezit is van een verboden wapen dat echter door de WWM als overtreding wordt bestempeld, zou ik die persoon dan kunnen aanhouden?
Het antwoord op je vraag is niet samengevat in enig besluit of regeling. De betekenis van het artikel blijkt echter wel uit het Wetboek van Strafvordering zelf.

De aanhoudingsbevoegdheid heeft betrekking op de verdachte. Artikel 27 stelt dat ‘als verdachte wordt vóórdat de vervolging is aangevangen, aangemerkt degene te wiens aanzien uit feiten of omstandigheden een redelijk vermoeden van schuld aan eenig strafbaar feit voortvloeit’.

Strafbare feiten zijn gedragingen die bij wet strafbaar zijn gesteld. Om als burgen een persoon bij heterdaad aan te houden moet dus een redelijk van schuld bestaan aan enig strafbaar feit bestaan.

Dus wie mag bij ontdekking op heterdaad dus door eenieder aangehouden worden:

Diegene die verdacht is van het schuldig zijn aan een gedraging die bij wet strafbaar is gesteld. Met de term ‘bij wet’ wordt hier bedoeld: Bij een Wet in formele zin. Niet bij besluit, niet bij (gemeentelijke) verordening, maar bij wet. Het is wel een veelvoorkomende misvatting dat deze regeling alleen bij misdrijven geldt. Er bestaan wel degelijk overtredingen die bij wet verboden zijn. Ten aanzien van die overtredingen geldt art. 53 lid 1 Sv net zo goed.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De mogelijkheid om iemand aan te houden, d.w.z iemand feitelijk en rechtens van zijn vrijheid beroven, kent de volgende voorwaarden; 1 Heterdaad. 2 strafbaar feit. 3 verdachte. Dat geldt dus voor iedere burger, ook voor degenen die niet als opsporingsambtenaar bevoegd zijn.

In Art 54 van het Wetboek van Strafvordering wordt gesproken over feiten waarop een gevangenisstraf is gesteld van vier jaar of meer en van misdrijven waarbij voorlopige hechtenis mogelijk is.

Toegevoegd na 3 uur:
Deze info komt van de opleiding tot beveiligingsbeambte. Het antwoord op je vraag is eigenlijk niet zo moeilijk. Voor een overtreding zul je niet gauw iemand willen aanhouden. Iemand door rood licht rijdt, enz Overtredingen vallen er gewoon buiten. Misdrijven als diefstal, vernieling enz daarvoor mag je iemand aanhouden. Een winkeldief mag u als gewone burger dus bij de kladden vatten. De gestolen goederen zelfs in beslag nemen. Er zijn natuurlijk wel grensgevallen maar bij twijfel nooit iemand aanhouden., zeker niet als diegene groter en sterker is dan u.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 Bedankt, maar wat je schrijft over art. 54 kan ik daar niet in vinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Deze info komt van de opleiding tot beveiligingsbeambte. Het antwoord op je vraag is eigenlijk niet zo moeilijk. Voor een overtreding zul je niet gauw iemand willen aanhouden. Iemand door rood licht rijdt, enz Overtredingen vallen er gewoon buiten. Misdrijven als diefstal, vernieling enz daarvoor mag je iemand aanhouden. Een winkeldief mag u als gewone burger dus bij de kladden vatten. De gestolen goederen zelfs in beslag nemen. Er zijn natuurlijk wel grensgevallen maar bij twijfel nooit iemand aanhouden., zeker niet als diegene groter en sterker is dan u.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Okee, maar even om misverstanden te voorkomen: http://wetboek.net/Sv/54.html dat artikel 54 lijkt die informatie niet te bevatten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat klopt het is niet artikel 54, niks kunnen vinden. Artikel 539h is wel duidelijk. Ingeval van een misdrijf is een ieder bevoegd, in geval van een overtreding alleen een opsporingsambtenaar. http://wetboek.net/Sv/539h.html?x=1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Daar mag je inderdaad vanuit gaan, ik bedoelde gewoon in Nederland, zeg maar op straat.