Automatisch erfgenamen na overlijden ex hoe krijgen kinderen dit te horen?

Ik heb eerder de vraag gesteld of kinderen bij eenhoofdig gezag erfgenamen zijn.. Het antwoord hierop was Ja. Nu is de vervolgvraag : geen enkel contact meer met hun vader, weten niet waar hij verblijft. Hoe krijgen de kinderen te weten dat hun vader is overleden en zij erfgenamen zijn? Dit ivm verwerpen erfenis.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Dat hangt ervan, is er een testament?

Ja? Dan is er over het algemeen ook iemand belast met uitvoeren van de erfenis (meestal de notaris). Als die niet zelf contact met je opneemt, of de erflater is nog niet overleden kan je via de database van de notarissen vinden of en welke testament er is, zie:
http://www.notaris.nl/veelgestelde-vragen-over-het-krijgen-van-een-erfenis-deel-1

Zo nee, dan wordt het lastiger. Je zou kunnen van tijd tot kunnen nagaan of de betrokken persoon is overleden. Je bent als kind dan automatisch erfgenaam. Maar wellicht is er dan nog soort systeem, maar ik vermoed van niet. Overigens zou je wellicht nog een Google Alert erop kunnen zetten. Als een overlijdensadvertentie opduikt krijg je dan een mailtje.

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/overlijden-en-erven/erven

Toegevoegd na 56 seconden:
Aanvullend: je kan op in de testamentregister ook vinden of er momenteel al een testament ligt en wie de notaris is.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Als na onderzoek is gebleken dat er geen erfgenamen zijn, of als afwikkeling van de nalatenschap niet door potentiële erfgenamen of andere particuliere partijen wordt opgepakt, kan de overheid dat doen. Het Rijksvastgoedbedrijf wikkelt de onbeheerde nalatenschappen af namens de overheid. Het Rijksvastgoedbedrijf zet de erfenis om in geld. Als de erfenis na 20 jaar nog steeds onbeheerd is, vervalt het geld aan de staat.