Hoe vaak mag je je ID bewijs kwijt raken?

Ik woon al jaren in het buitenland, dus het Europese ID bewijs gebruik ik niet echt meer. Nou vertelden ze me op de ambassade dat ik misschien geen nieuw paspoort kan krijgen omdat ik een ID bewijs uit 2004 niet heb ingeleverd. Toen ik nog in NL woonde werd mijn portemonnee eens gejat, met ID bewijs erin. En vorige keer bij mijn paspoort aanvragen was hij dus nog een korte tijd geldig, maar was hij ook als vermist aangegeven omdat ik hem niet had ingeleverd (althans, dat ik hoe ik het opvatte van de balie medewerker). :(

Ik heb een nieuwe afspraak gemaakt voor volgende week om het nog een keer te proberen en heb aangifte gedaan van verlies bij de politie, die me raar aan stonden te kijken, omdat ze niet eens weten wat het is. Ik heb echt geen idee waar dat ding is. OF ik ben zo voorzichtig geweest dat ik hem zo goed op een "veilig" plekje heb gelegd dat ik hem niet meer kan vinden, na 5 keer verhuizen. OF ik kwam hem ooit tegen, dacht "slim" te zijn en fraude te voorkomen en heb hem in stukken geknipt, en weggegooid, zoals je met oude bankpassen nog wel eens doet. Ik weet het niet meer. Het niet echt slim, maar ik dacht niet dat ik dat ding ooit nog nodig zou hebben. In ieder geval is hij niet in verkeerde handen gevallen.

Er werd me verteld dat als ze vonden dat het te vaak is gebeurd, er een onderzoek wordt ingesteld. Dat klinkt ernstig, en alsof dat erg lang gaat duren. Ik moet in Oktober weer een rondje emigratie doen. Moet ik erg bezorgd zijn? Heb nachtmerries :(

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
13.6K

Antwoorden (1)

Het kan bij de politie vreemd overkomen als je 'm vaak verliest. Want van elk verlies moet je aangifte doen en die aangiftes worden natuurlijk ergens bewaard. Zonder die aangifte kun je geen nieuwe krijgen.

Maar er is geen wet bij mij bekend waardoor je een digitaal rood kruis achter je naam krijgt als je het document vaker verliest dan een gemiddelde ID-bezitter.

"Als uw paspoort of identiteitskaart (ID-kaart) gestolen of verloren is, moet u daarvan aangifte doen bij de politie. Die maakt vervolgens een proces-verbaal op. U krijgt een gewaarmerkte kopie van het proces-verbaal. Deze heeft u nodig om een nieuw reisdocument aan te vragen in de gemeente waar u woont. U moet hierbij rekening houden met een langere aanvraagprocedure en extra administratiekosten.

Proef: in sommige gemeenten niet naar de politie

In een aantal gemeenten loopt een proef. Daar hoeft u niet eerst naar de politie om aangifte te doen van vermissing. U kunt direct naar de gemeente om een nieuw reisdocument aan te vragen. Alleen als het gaat om diefstal of beroving moet u ook in die gemeenten eerst naar de politie.

Terugvinden van paspoort of ID-kaart na vermissing

Als u uw reisdocument na het aangeven van vermissing terugvindt, bent u verplicht dit document in te leveren bij uw gemeente. Dit is nodig omdat het document als vermist staat geregistreerd en deze registratie niet is terug te draaien. Uw gestolen of vermiste document wordt geregistreerd om fraude en misbruik te voorkomen.

Paspoort of ID-kaart kwijt in buitenland

Als u in het buitenland uw paspoort of identiteitskaart kwijt bent geraakt, moet u dit zo spoedig mogelijk melden bij de plaatselijke politie. Aansluitend moet u bij de Nederlandse ambassade of het consulaat een nieuw paspoort of tijdelijk reisdocument aanvragen (noodpaspoort of laissez-passer) om mee terug naar Nederland te kunnen reizen. Bij terugkomst in Nederland moet u ook aangifte doen bij de Nederlandse politie.

Nederlanders op Curaçao of Aruba die hun reisdocument kwijt zijn, moeten na melding bij de politie naar het Kabinet van de Gouverneur van Curaçao of naar het Kabinet van de Gouverneur van Aruba."
Computoon
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik heb nooit een kopie van mijn aangifte gekregen, aangezien ik bij de aanvraag van mijn nieuwe ID pas vertelde dat ik mijn oude kwijt was. Dat is daar dus ter plekke geregeld. Een aantal maanden geleden heb ik een paspoort aangevraagd, en toen heb ik mijn oude verloren ID kaart alsnog ingeleverd. Vraagsteller kan dus bij de aanvraag gewoon gelijk aangifte doen en een nieuwe kopen.
Computoon
10 jaar geleden
Dan behoor jouw gemeente kennelijk tot de Nederlandse gemeenten die meedoen met de proef dat bij vermissing geen aangifte hoeft te worden gedaan bij de politie. Bij de andere moet dat wel, nog steeds. Als je het ID nog gewoon hebt als je een nieuwe komt aanvragen, wordt de oude meteen ingenomen als hij al verlopen zou zijn.