Ik ben meerderjarig: hebben mijn ouders nog recht mij te verbieden om in een ander land te verblijven?

Ik leer al een tijdje een nieuwe taal in mijn vrije tijd, en wil begin zomer een programma van 2 tot 4 weken in het land van oorsprong gaan doen, dat verdere taallessen met culturele uitstapjes combineert. Mijn ouders willen dat echter niet. Ik ben eerder dit jaar al twee maanden in een ander land geweest waarbij ik in een gastgezin verbleef, waarvoor ik eveneens flink heb moeten discussiëren. Helaas valt er ditmaal niet met ze te praten, aangezien het een land betreft (Polen) dat in hun ogen 'gevaarlijk' is. Meer dan dat laten ze ook niet los, en van enige nuance willen ze ook niets weten.

Ik wil erg graag gaan. Ik ben net 18 en het feit dat ik een meisje ben, geeft wellicht reden tot bezorgdheid, maar ik zit niet in India he... Ik woon afhankelijk van de plaats ofwel bij een Pools gastgezin, ofwel intern op het onderwijsinstituut. Ze zijn -niet alleen in mijn ogen- altijd erg protectief geweest.

Toegevoegd na 46 seconden:
Mijn leeftijd, hun koppigheid en vooral de naar mijn mening onnodige ongerustheid maken dat ik erover denk om mijn tassen te pakken en gewoon te gaan.

Wellicht belangrijk om te zeggen: ik woon nog thuis. Ik betaal reis, verblijf en alles wat er bij komt kijken geheel zelf. Ik begrijp de bezorgdheid, maar Polen is geen ontwikkelingsland en ik wil nu eens af van de sterke invloed die ze op mijn doen en laten hebben.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beste Diamera, je hebt bezorgde ouders wat begrijpelijk is. Jij bent echter meerderjarig dus jij bent geheel vrij om te doen wat je wilt. Geen 1 iemand kan jou wat verbieden, Weź swoją wolność!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou, als je heel eerlijk bent en eens kijkt hoe het gaat in Polen.. Het is nou niet het veiligste en meest succesvolle land dat je had kunnen kiezen. Je ouders zijn gewoon bezorgd.
Je ziet dagelijks op het nieuws dat er weer eens een jong naief meisje verkracht is en dat wekt gewoon ongelofelijk veel zorgen. Ze zeggen zeker ook dat je 's avonds voor een bepaalde tijd binnen moet zijn? Je spreekt in elk geval van ouderS, dus ik neem aan dat je door zowel je vader als je moeder opgevoed bent. Daardoor ben je waarschijnlijk al wat minder vatbaar voor ongewenste aandacht van vreemden. Ik ben daar zelf bijvoorbeeld enorm kwetsbaar voor omdat ik nooit een vader heb gehad, voor mij is het verstandig een veilig land te kiezen en niet het uitgaansleven in te gaan. Alle positieve aandacht zie ik als een uitnodiging. Je ouders zijn op dit moment gewoon niet bereid naar je te luisteren omdat ze ervan overtuigd zijn dat er iets met je gaat gebeuren. Misschien denken ze ook wel aan een vliegtuigramp (neem je het vliegtuig?) of dat jou persoonlijk iets overkomt. Een ouder denkt aan ALLES wat er OOIT zou kunnen gebeuren. Ga gewoon, vertel dat je gaat en leg uit wat je geregelt hebt om er een veilige reis van te maken. Je bent geen maanden weg, slechts een paar weekjes.
jc54
11 jaar geleden
Eéns zullen ze je toch los moeten laten, maar dat is moeilijk voor ouders. Geloof me, ik had het er destijds ook ontzettend moeilijk mee, en dat zelfs tot twee maal toe ( ik heb twee dochters (inmiddels allebei de 25 gepasseerd), maar het hoort er nu eenmaal bij.
Heb je misschien een laptop mee, zodat je regelmatig contact kunt hebben via skype o.i.d. Dat maakt het misschien iets minder moeilijk voor je ouders.
Je tassen pakken en er gewoon tussenuit knijpen is natuurlijk een optie, maar het maakt de relatie tussen jou en je ouders er niet beter op.

Antwoorden (2)

Nee ,ze hebben niet het recht het je te verbieden. Of ze ongelijk hebben dat moet nog maar blijken. Maak een plan zet dat op papier. Daarnaast ben je al een keer weggeweest toen hebben ze je ook niet gestopt dus er zal ook welmeer redenen voor zijn dat ze nu niet willen dat je gaat.denk niet dat je nu alles eerlijk zegt. Weglopen is een grote stap. Je beschadigd vertrouwen en wat als zedaarna zeggen succes maar hier mag je niet meer wonen. Al is de pannenkoek nog zo plat het heeft twee zijde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je bent vanaf je 18e jaar meerderjarig, dus handelingsbekwaam. Dat betekent volgens de wet dat je geheel zelf verantwoordelijk bent voor je handelingen, je keuzes , je daden. Je ouders zijn kennelijk erg bezorgd over je, maar zij kunnen je op geen enkele manier meer verplichten te doen wat zij willen. Jij bepaalt dat helemaal zelf en niemand anders. Veel overbezorgde ouders proberen hun volwassen kind te chanteren met hoe bedroefd en bang ze zijn etcetera.
Ik weet dat het soms moeilijk is om je aan de greep van je ouders te onttrekken. Maar opvoeden betekent zelfstandig maken. Dat ben je nu. Maak er gebruik van en regel je eigen leven. Je ouders zullen uiteindelijk moeten inzien dat dat moet. Misschien blijven ze dat niet leuk vinden, jammer voor hen. Voor jou echter is er maar één route: je eigen leven. En dat bepaal je zelf, met de wet in de hand.

Toegevoegd na 2 minuten:
Je zult net als elk ander mens fouten maken,. Dat hoort bij het leven en daar leer je van!

Toegevoegd na 1 dag:
Minderjarigen zijn zij, die de ouderdom van achttien jaren niet hebben bereikt en niet gehuwd of geregistreerd zijn... ( BW art 1: 233).Ben je dus 18 of ouder, dan ben je handelingsbekwaam en eigen baas.