Wanneer mag de douane je aanhouden?

Als je geen crimineel bent, je staat op geen enkele zwarte lijst en je hebt een geldig paspoort en ticket in je handen. Enfin je gaat op vakantie naar het buitenland vanuit Nederland.

Zijn er dan nog redenen waarom de douane je zal aanhouden waardoor je niet op reis kunt gaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
16.8K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Merkwaardig dat het verschil tussen douane en marechaussee zo weinig bekend is.

Het beste antwoord

De douane is niet in je geïnteresseerd, als je op vakantie gaat. Die vind je pas weer boeiend, als je terug in Nederland komt met je koffers.
De marechaussee die je paspoort controleert, zal in de computer evt. redenen zien staan, waarom jij het land niet uitmag : een gepleegde misdaad, enorme schulden door niet betaalde boetes of belastingen, dat soort dingen.
Als je de paspoortcontrole gepasseerd bent, kunnen de mensen van de security nog redenen vinden om je apart te nemen bij het onderzoeken van je bagage.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (12)

openstaande bekeuringen of een belasting schuld
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Natuurlijk; als ze verdachte spullen in je koffer, tas of lichaam zien zitten wanneer deze door het controle poortje gaan.

Ook kan het gebeuren dat je al dan niet per ongeluk een verdachte opmerking maakt over bijvoorbeeld een bom.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als er een redelijk vermoeden bestaat dat je wel een crimineel bent. Als jij op vakantie gaat en ik bel de politie om te laten weten dat je een bom bij je hebt, grote hoeveelheden illegale kleding gaat exporteren of andere criminele activiteiten ontplooit.

Als de beschuldiging overtuigend (en ernstig) genoeg is dan zal de douane je aanhouden voor verder onderzoek. Hierdoor kun je je vlucht missen. Als je niets gedaan hebt/bij je hebt zul je na verloop van tijd weer vrijgelaten worden. Maar dat kan al te laat zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ontbreken van een geldig visum, wanneer vereist.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat wordt gecontroleerd door degene die je incheckt, of als je per computer incheckt, wordt je nog eens op je verantwoordelijkheden gewezen omtrent je reisdocumenten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je naar b.v. naar China gaat (en ik ging veel die kant uit, werd dat bij de paspoortcotrole (douane) gedaan. Je moet n.l. ook je instapkaart laten zien en soms je retourticket. Het klopt dat dit ook bij het inchecken gebeurt. Tegenwoordig als je vliegt vraagt Jan en alleman naar je paspoort, maar dat is een ander verhaal.
De Douane mag zowieso aan elke grens iedereen die men wil controleren.

De Douane heeftz elfs ism met de Marechausse regelmatig roadblocks op Schiphol staan met controle.
Dus zelfs als je familie wegbrengt kan je aan de kant gezet worden.

Overigens zel men eerder bij terugkomst controleren dan bij weggaan. Invoer levert meer op dan uitvoer.
Maar de Douane controleert ook op in en uitvoer van bedrigde dieren, etc etc.

Ik werk op Schiphol en ook ik wordt regelmatig door ze gecontroleert ook op de gewone wegen rond Schiphol.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Staande houden mag elke douanier overal en altijd... Aan houden niet, dan moet er een reden voor zijn... Een gegronde reden...

Dus als een douanier je staande houdt en dan ziet dat je smokkelt, dan mag hij jou vervolgend aanhouden... Zo zit dat...

Nee dus, zie bovenstaande uitleg...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je loopt te zwaaien met contrabande b.v,of wanneer je drugs te koop aanbiedt onder het oog van de douaniers. Als je je niet opvallend gedraagt,zal je niets gebeuren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wat verdachte witte poeder in je tas kan een reden zijn om iemand aan te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De douane mag iedereen aanhouden, zonder dat daar een reden voor hoeft te zijn. Ook kunnen en mogen ze jou overal aanhouden. Dus niet alleen in de haven of op het vliegveld. Zij hebben een controlerende funktie en wanneer bij een controle blijkt dat er met jou iets niet in orde is (belastingfraude, openstaande bekeuringen, verboden goederen, etc...), hebben zij het recht om ervoor te zorgen dat jou vakantie niet kan doorgaan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb ook niet gezegd dat ze zo maar iemand mogen aanhouden omdat jou kop hun eventueel niet aan staat.
Ze kunnen, net zoals de politie, een preventieve controle houden.
Ik snap sowieso niet waarom vele mensen hier zo'n ophef over maken of agressief worden als ze worden aangehouden door de politie of douane (of andere controlerende instantie). Hun moeten ook gewoon hun werk doen en als je je aan de regels houdt, is er niks aan de hand.
als ze vermoeden dat je iets te verbergen hebt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ooit had ik een beetje verkering met een douane dame.
Sindsdien weet ik dat ze je overal in Nederland staande mogen houden, ook zonder directe aanleiding of vermoeden.
Op je schieten mogen ze overigens alleen op douane terreinen, dus dat scheelt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
- openstaand strafbaar feit
- vermoeden misdrijf
- steekproef (dus altijd)