Hoe oud moet je zijn op een mobiele telefoon te kopen zonder abonnement?

Een losse telefoon kopen

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Wetgeving
5.1K
Ritsuka
3 jaar geleden
ik gok 18 jaar

Antwoorden (1)

Omdat een telefoon zonder abonnement minder tot geen risico’s meebrengt voor zowel provider als klant, kan een minderjarige een prepaid telefoon aanschaffen zonder tussenkomst van ouders en geldt er geen echte leeftijdsgrens.

Maar hierbij geldt wel: als een kind een duur product koopt, dan had de verkoper de ouders om toestemming moeten vragen. Heeft hij dat niet gedaan? Dan kunnen de ouders de overeenkomst ongedaan maken.
Kinderen jonger dan 18 jaar mogen beslissingen niet altijd zelfstandig nemen. Volgens de wet mogen zij alleen iets kopen als een van hun ouders (of hun voogd) daarvoor toestemming heeft gegeven.
De ouders hoeven de toestemming niet altijd te geven. Koopt uw kind bijvoorbeeld een klein product, zoals een schoolagenda of een boek? Dan mag de verkoper ervan uitgaan dat u hier toestemming voor hebt gegeven. Voor welke producten of diensten dit geldt, hangt af van de omstandigheden. Zoals de leeftijd van het kind en de prijs van het product. Zo mag een kind van 17 jaar duurdere dingen kopen dan een kind van 8.
SimonV