Verschil Participatiewet en SROI?

Ik ben bezig met een schoolopdracht. Hierin moet ik een vraag beantwoorden over de participatiewet en een vraag over Social Return on Investment. Maar ik kan eigenlijk maar weinig verschil tussen vinden (ik kom dus veel overeenkomsten tegen). Weet iemand of er een specifiek verschil is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het één is een methode, het andere een wet. Volgens mij begrijp ik de vraag niet..

Antwoorden (1)

Het lijkt inderdaad op elkaar. De Participatiewet bevat algemene regels om mensen met een ziekte of handicap weer aan het werk te krijgen. De SROI zijn echter afspraken m.b.t. mensen met ziekte of handicap die vanuit de gemeente worden gemaakt bij aanbestedingen.
Je zou dit kunnen zien als een concrete invulling van de Participatiewet.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je kunt dus onderscheid maken tussen het volgende:
- Participatiewet is landelijk, SROI zijn afspraken die per gemeente worden gemaakt;
- Participatiewet strekt zich breed uit, SROI gaat slechts over aanbestedingen;
- Ook van belang inzake de rechtsbescherming: de Participatiewet is een wet, terwijl de SROI beleid betreft. Anders gezegd, de Participatiewet is 'naar buiten geldend' en kan in beginsel worden afgedwongen, terwijl de burgers niet zonder meer kunnen ageren tegen het gemeentelijk beleid inzake de SROI (in het algemeen, wel tegen individuele beschikkingen die uit dit beleid voortvloeien).