Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Verschil Participatiewet en SROI?

Ik ben bezig met een schoolopdracht. Hierin moet ik een vraag beantwoorden over de participatiewet en een vraag over Social Return on Investment. Maar ik kan eigenlijk maar weinig verschil tussen vinden (ik kom dus veel overeenkomsten tegen). Weet iemand of er een specifiek verschil is?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Wetgeving
1.5K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het één is een methode, het andere een wet. Volgens mij begrijp ik de vraag niet..

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Het lijkt inderdaad op elkaar. De Participatiewet bevat algemene regels om mensen met een ziekte of handicap weer aan het werk te krijgen. De SROI zijn echter afspraken m.b.t. mensen met ziekte of handicap die vanuit de gemeente worden gemaakt bij aanbestedingen.
Je zou dit kunnen zien als een concrete invulling van de Participatiewet.

Toegevoegd na 12 minuten:
Je kunt dus onderscheid maken tussen het volgende:
- Participatiewet is landelijk, SROI zijn afspraken die per gemeente worden gemaakt;
- Participatiewet strekt zich breed uit, SROI gaat slechts over aanbestedingen;
- Ook van belang inzake de rechtsbescherming: de Participatiewet is een wet, terwijl de SROI beleid betreft. Anders gezegd, de Participatiewet is 'naar buiten geldend' en kan in beginsel worden afgedwongen, terwijl de burgers niet zonder meer kunnen ageren tegen het gemeentelijk beleid inzake de SROI (in het algemeen, wel tegen individuele beschikkingen die uit dit beleid voortvloeien).
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding