Wat gebeurt er met schulden bij opname verzorgingshuis?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.6K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat bedoel je? Die blijven gewoon bestaan natuurlijk.

Antwoorden (2)

Als jij schulden hebt en naar een verzorginshuis gaat, neem je je schulden gewoon mee.
jc54
11 jaar geleden
HeerVoldemort
11 jaar geleden
Ja...en als je spaargeld hebt lever je dat allemaal in als je naar een verzorgingstehuis gaat, tenminste dat heb ik gehoord...
Dat hangt af van enerzijds de reden van opname en anderzijds de aard van de schulden. Helaas geef je nogal weinig informatie.

Om te beginnen met de aard van de schuld: Als dit een hypotheek betreft en is er een fiscaal partner die in de woning blijft wonen, dan verandert er verder weinig. De hypotheek zal gewoon doorlopen en de hypotheekrente blijft dan ook aftrekbaar. Als er geen fiscaal partner (meer) is, of als die om wat voor reden dan ook niet in de woning blijft wonen dan blijft de hypotheekrente tot twee jaar na de opnamedatum aftrekbaar. Als na die twee jaar de persoon in kwestie niet is teruggekeerd naar de woning en het huis niet verkocht is, mag de rente niet meer worden afgetrokken en valt de eigen woning inclusief de schuld in box 3. Wat dat betreft verandert de situatie niet direct, maar mogelijk dus wel na twee jaar.

Voor bijvoorbeeld een schuld die bestaat uit een vordering van kinderen op de langstlevende partner waarbij er sprake is van een tweede huwelijk, verandert er niets. Als gehuwden gedwongen niet meer bij elkaar wonen door zo'n opname, worden zij voor het erfecht niet aangemerkt als "duurzaam gescheiden" en wijzigt er dus niets. Voor overige schulden zal een opname ook niets veranderen aan de situatie, hoewel er ongetwijfeld situaties zijn waarbij een opname reden is om een eventueel afgesproken betalingsregeling opnieuw te bezien omdat een opname vaak van invloed is op iemands inkomenspositie.

De praktische kant van de afhandeling van de schulden zal afhangen van de reden van opname. Wanneer iemand niet meer zelf in staat is om zijn of haar financiën zelf te regelen, kan een bewindvoerder worden aangesteld. Voor een beschermingsbewind (let wel: het gaat hier dus niet om de wettelijke schuldsanering, dat is heel iets anders) kan dat een professioneel iemand zijn, maar ook een vriend(in) of familielid. Soms worden de financiële en administratieve zaken al informeel geregeld door een familielid, maar in sommige situaties zal het noodzakelijk zijn om een wettelijk vertegenwoordiger te hebben. Deze zal dan ook de communicatie met de schuldeisers en de afbetaling moeten regelen. Het spreekt voor zich dat dit niet nodig is wanneer de opgenomen persoon cognitief helder is en dit soort zaken prima zal kan afhandelen.

Overigens is voor nieuwe gevallen geen indicatie meer mogelijk voor opname in een verzorgingshuis, maar alleen nog voor een verpleeghuis, dus bij zwaardere zorgvragen.