Beweerd testamentair executeur te zijn maar blijkt dit niet te zijn, kan je dan aangifte doen voor oplichting?

" vrienden" van mijn vader beweerden testamentair executeur te zijn, achteraf blijkt dit niet zo, zijn eigen familie is officieel nog steeds niet op de hoogte van zijn overlijden, mag je dan aangifte doen van oplichting bij de politie?
Deze vrienden worden overigens wel in het testament genoemd als begunstigden, maar niet als testamentair executeur.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
1K

Het beste antwoord

In het testament kunt u ook een executeur-testamentair aanwijzen, letterlijk: de uitvoerder van uw testament. Dat kan de notaris zijn, de bank, of, in veel gevallen, een familielid, vriend of vriendin. De executeur-testamentair regelt de uitvaart en zorgt dat uw wensen worden uitgevoerd. De executeur-testamentair moet in uw testament worden aangewezen, anders is deze niet rechtsgeldig.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je kunt dus inderdaad aangifte doen tegen deze persoon. Een contract of overeenkomst die is aangegaan als gevolg van oplichting of fraude, kan worden geannuleerd. Aangifte van oplichting is natuurlijk ook mogelijk, maar soms is het moeilijk deze erdoor te krijgen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vraag is of je dan dus aangifte kan doen voor oplichting, omdat deze dus niet aangewezen waren in het testament.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik was bezig met de aanvulling, scherp opgemerkt Ytje.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit kun je inderdaad alleen aangifte van doen, als er misbruik van is gemaakt, alleen liegen is niet strafbaar.

Andere antwoorden (1)

Om te beginnen moet eerst het testament worden geraadpleegd. De familie kan contact opnemen met een willekeurige notaris en vragen of zij erfgenaam zijn. De notaris vraagt het testament op . Dan volgt , als de familieleden erfgenaam blijken te zijn, een verklaring van erfrecht,. Bij het openen van het testament blijkt ook pas wie er executeur testamentair is. Dat vrienden dat nu al roepen is niet erg handig van ze. Als ze achteraf inderdaad executeur zijn, zijn ze ook persoonlijk aansprakelijk voor het betalen van alle belastingschulden en nog zo wat, vanwege nieuwe wetgeving. Executeur testamentair zijn heeft tegenwoordig heel wat juridische en praktische gevolgen en menigeen past wel voor die rol! Ze lopen dus onder andere aardig financieel risico.
Voor aangifte is het nog veel te vroeg. Ieder malloot kan iets roepen maar pas als die lieden bijvoorbeeld goederen uit de boedel hebben verduisterd ( hebben ze een huissleutel??) , wordt het menens. Eerst dus naar een notaris en het juridische pad aflopen.
Stel je bovendien even voor dat de boedel negatief is, dan wil je als erfgenaam de erfenis verwerpen. Overweeg hoe dan ook beneficiair aanvaarden ( dan wordt de boedel beschreven en wordt geheel duidelijk of er een positief saldo is, zodat je geen schulden erft). Dan loop je geen financieel risico. Hebben die vrienden zich al in de nalatenschap gemengd, dan kunnen jullie lachen. Vraag vooral om beneficiair aanvaarden aan de notaris.

Toegevoegd na 20 uur:
Een executeur vraagt altijd een schriftelijke machtiging van de erfgenamen om alle rechtshandelingen te doen die noodzakelijk zijn. Ik ben vele keren executeur geweest en ik begin altijd met de machtiging, uiteraard pas nadat ik van de notaris heb gehoord dat ik executeur zou zijn en dat ook heb geaccepteerd. Die kennissen kunnen helemaal niet weten dat ze executeur zijn. Wie weet wat er in het laatste testament staat? Zij niet!
Jullie probleem is, dat je aan de belastingdienst de situatie moet opgeven van het moment van overlijden ( dus de waarde van de inboedel etc.). Nu is dat meestal heel weinig, maar toch. En nu is alles al weg! Nul opgeven kan niet.De erfgenamen moeten ook uitzoeken wat er aan geld is, waarde van het huis eventueel, alle schulden ( rekeningen komen vaak nog maanden later binnen, zoals de energierekeningen etc)
De executeur moet aan het einde van zijn taak rekening en verantwoording afleggen aan de nabestaanden, dat kan zelfs gerechtelijk worden afgedwongen.
Naar de notaris dus!