Mijn, in Australie, studerende broertje,kan door wanbeleid excursieleider aansprakelijk worden gesteld voor autoschade gemaakt in australie, wat nu?

De lokale excursieleider van een georganiseerde roadtrip nabij de universiteit van Brisbane, probeert mijn studerende broertje aansprakelijk te stellen voor de autoschade die zijn ontstaan nadat mijn broertje op aandringen werd verzocht door de excursieleider, om onervaren, een excursiewagen te besturen ten behoeve van excursieleider.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

Als de excursieleider tevens zijn baas is, is het mogelijk dat hij zelf verantwoordelijk is en niet je broertje. De leider is meestal de drager van alle aansprakelijkheid. Vooral wanneer hij erop aandrong om het voertuig te besturen zonder ervaring.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In theorie wel, in de praktijk is wel enige juridische ervaring en financiele maatschappelijke hulp een noodzakelijk vereiste, om dit tot een goed einde te krijgen. Australie heeft wetten die wij in NL niet hebben. Die ook kosten met zich mee brengen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Geen baas. groep studenten organiseren een auto excursie, elke auto zou worden voorzien van chauffeur/gids in dienst van deze excursieorganisatie. Ivm een tekort aan geboekte chauffeuren bij aanvang van de excursie, moest de excursieorganisatie een beroep doen op de studenten(notabene opdrachtgever). Aantal studenten moesten op verzoek van excursieorganisatie als chauffeur invallen. Tijdens het rijden raakt een auto, bestuurd door een invallende student, in de slip en raakt van de weg, Auto total loss. wie is er dan aansprakelijk?
Na het lezen van je reactie (die je beter kunt toevoegen aan je vraag):

Ik denk dat je broer gewoon aansprakelijk is, hij had moeten weigeren te gaan rijden, daar is hij zelf verantwoordelijk voor. Niemand kan een ander dwingen te gaan rijden en als je een ongeluk krijgt kun je niet de gevolgen terug wentelen op die ander.

Wat is de schade? Is je broer daar niet gewoon voor verzekerd? Laat je broer contact opnemen met zijn verzekering want ik neem aan dat hij gewoon verzekerd is en dat hij mocht rijden in Australië.