Ben je als volwassene strafbaar als je voor je 14 jarig kind, sigaretten koopt?

Toegevoegd na 22 uur:
De vader van mijn stiefkinderen koopt sigaretten voor hun. De jongens (tweeling) zijn in januari 15 geworden. Ik vind dit niet kunnen. Je moet het hun moeilijk maken om te roken en niet ze helpen om aan het spul te komen. Je voelt je machteloos.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
8.3K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom zou je dat doen? Welke zinnige reden is er te verzinnen om je eigen kind te vergiftigen? Ouder onwaardig als je het mij zou vragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Volwassen kan ook 18 zijn. Il heb toen ik 16 was ook wel eens sigaretten gehaalt voor een 15-jarige vriend. Maar hij was zeker niet mijn zoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
daphne91, in de vraag staat: als je voor JE 14 jarige kind..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vader van mijn stiefkinderen doet dit. Vandaar "Je 14 jarig kind".
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeker mee eens, zou ik ook niet doen.. Dan lijkt het net of je het aanmoedigt.. Aan de andere kant, als kinderen van 14/15 iets willen, hou je het toch niet tegen.. Tenzy je ze geen geld meer geeft, maarja dat is wel extreem hard aangepakt haha.. En tja je kan het nog een jaartje beinvloeden, daarna kunnen ze het zelf kopen wanneer ze maar willen. Maar toch vind ik als ouders moet je dat niet doen, je moet het niet goedkeuren, net als dat ik mijn kinderen nooit in huis zou laten roken, en als ik een pakje sigaretten van hem/haar zou zien zou ik het gewoon weggooien of aan een kennis geven. Je kan het altijd een beetje beinvloeden tot ze het huis uit zijn..
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Natuurlijk is het strafbaar. Ik zal even een vergelijking maken. De volwassene koopt cannabis in een coffeeshop. Wat legaal is. Daarna bezorgt hij het aan (zijn) kinderen. Of die kinderen daar al dan niet geld voor betalen maakt niets uit. De volwassene is een dealer (verkoper). Zelfde verhaal met het pakje sigaretten. Anders zou het wel heel makkelijk zijn voor de krantenwinkel om sigaretten te verkopen aan minderjarigen. 1 maart brengen ze hem 5 euro en 2 maart gaat de minderjarige het pakje sigaretten ophalen. Er word die dag geen geld betaald en dan zou het lijken alsof hij het gratis krijgt. Of ze geven het gratis weg bij de aankoop van een balpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dus als ik medicatie bij de apotheek die enkel toegestaan is voor het gebruik voor volwassenen. Dan het aan kinderen bezorg dan ben ik niet strafbaar?! De medicatie is enkel geschikt voor volwassenen en bij kinderen kunnen er ernstige gezondheidsrisico's aan verbonden zijn. Dat is een vergelijking om aan te tonen hoe absurd de stelling is van mensen die beweren dat het niet strafbaar is.

Antwoorden (4)

Het kopen van de sigaretten op zich is legaal (minimum leeftijd van koper in België 16 jaar, Nederland 18 jaar). Maar als de koop van de sigaretten in verband kan worden gebracht met de 14 jarige die ze gaat gebruiken, dan ben je strafbaar. Hierbij omzeilt de 14 jarige de wet door een ouder persoon de sigaretten te laten kopen. Dit verband kan gelegd worden door veiligheidscamera's en politie-eenheden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
In België is het wel strafbaar om voor een minderjarige tabak te kopen.
In Nederland (nog) niet, hier mogen jongere ook gewoon roken.
Alleen de aankoop van tabak is voor deze jongere verboden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Minimum leeftijd in Nederland is toch ook 16 jaar? Of is dat heel binnenkort verhoogd??
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat gaat waarschijnlijk 1jan 2014 omhoog. Dus voorlopig is het nog 16
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Wat voor straf is daaraan verbonden?
LeonardN
4 jaar geleden
Hierbij omzeilt de 14 jarige de wet door een ouder persoon de sigaretten te laten kopen. Nope de 14-jarige kan je zeker niet aanwijzen als schuldige. Niet in Nederland iig.
Nee, want dat valt niet te controleren.
Als jij sigaretten koopt dan ga je er niet bij vertellen dat je die
aan je 14-jarige kind wilt geven omdat je die wel een korter leven toewenst.....

Niemand kan toch weten of je die zelf oprookt of aan je kind geeft?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
LeonardN
4 jaar geleden
Ondanks dat het niet te controleren valt is het wel strafbaar gesteld voor de verkoper als deze het kan weten. Hoe deze het kan weten is me ook een raadsel. Je moet het dan al bijna expliciet zeggen. Of de kinderen vragen welk merk ze nu willen aan de balie.
Nee, jij bent niet strafbaar. Volgens mij kan het kind zelf wel een boete krijgen voor het in bezit hebben van sigaretten. Hetzelfde geldt voor alcohol. Het is tegenwoordig degene die het in bezit heeft die strafbaar is. Als jij iets koopt voor een 14-jarige en de politie pakt die 14-jarige met alcohol of tabak op zak, krijg hij of zij een boete. Maar zoiezo zou ik nooit zulke dingen kopen voor zulke jonge kinderen.. Je wilt toch niet meehelpen aan verslaving lijkt me.. Maarja JIJ bent niet strafbaar.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De plannen zijn er voor sigaretten maar die zijn er nog niet.
LeonardN
4 jaar geleden
Volgens mij kan het kind zelf wel een boete krijgen voor het in bezit hebben van sigaretten. Nope. Bezit en gebruik tabak door een minderjarige is in NL niet strafbaar. Voor alcohol geldt wat anders. Bezit in openbaar is wel strafbaar gesteld voor minderjarigen.
Nee in Nederland niet. Ook niet na de invoering van de nieuwe tabakswet in 2016. De verkoper kan wel strafbaar zijn als hij kon weten dat deze voor de kinderen bestemd zijn.

https://www.rokeninfo.nl/meer/vraag-en-antwoord/resultaten/antwoord/?vraag=24120

Vraag:
Mag een persoon ouder dan 18 jaar sigaretten voor iemand jonger dan 18 jaar kopen?
Antwoord:
Degene die de rookwaren koopt voor een jonger persoon is niet strafbaar. Als de verkoper echter kan weten dat ze voor een jongere onder de 18 jaar zijn, moet hij verkoop weigeren. Anders is hij strafbaar.
LeonardN