Ben je als volwassene strafbaar als je voor je 14 jarig kind, sigaretten koopt?

Toegevoegd na 22 uur:
De vader van mijn stiefkinderen koopt sigaretten voor hun. De jongens (tweeling) zijn in januari 15 geworden. Ik vind dit niet kunnen. Je moet het hun moeilijk maken om te roken en niet ze helpen om aan het spul te komen. Je voelt je machteloos.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het kopen van de sigaretten op zich is legaal (minimum leeftijd van koper in België 16 jaar, Nederland 18 jaar). Maar als de koop van de sigaretten in verband kan worden gebracht met de 14 jarige die ze gaat gebruiken, dan ben je strafbaar. Hierbij omzeilt de 14 jarige de wet door een ouder persoon de sigaretten te laten kopen. Dit verband kan gelegd worden door veiligheidscamera's en politie-eenheden.

Nee, want dat valt niet te controleren. Als jij sigaretten koopt dan ga je er niet bij vertellen dat je die aan je 14-jarige kind wilt geven omdat je die wel een korter leven toewenst..... Niemand kan toch weten of je die zelf oprookt of aan je kind geeft?

Nee, jij bent niet strafbaar. Volgens mij kan het kind zelf wel een boete krijgen voor het in bezit hebben van sigaretten. Hetzelfde geldt voor alcohol. Het is tegenwoordig degene die het in bezit heeft die strafbaar is. Als jij iets koopt voor een 14-jarige en de politie pakt die 14-jarige met alcohol of tabak op zak, krijg hij of zij een boete. Maar zoiezo zou ik nooit zulke dingen kopen voor zulke jonge kinderen.. Je wilt toch niet meehelpen aan verslaving lijkt me.. Maarja JIJ bent niet strafbaar.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100