Ik wil graag een pianoconcert geven. Moet ik hiervoor nog rechten afkopen?

In augustus a.s wil ik graag publiekelijk een werk van componist Simeon ten Holt uitvoeren op concertvleugel.

Het gaat om het werk 'Canto Ostinato'.

Een locatie regelen is niet zo zeer een probleem, maar
kan iemand mij vertellen of ik nog rechten moet betalen/ afkopen om
het concert te mogen geven?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (1)

Voor zover ik kan nagaan is Simeon ten Holt pas heel recent overleden (25 nov 2012), dus je moet er wel rekening mee houden dat die man componeerde om zijn brood te verdienen en dat zijn erfgenamen nu de rechthebbenden zijn op zijn composities.
Veel componisten hebben een zaakwaarnemer of een agentschap om de betaling van rechten te regelen. Ik zie op zijn website (althans, van zijn stichting) dat je gewoon rechtstreeks contact kunt opnemen om de betaling van rechten te regelen.

Zie de link.

Toegevoegd na 9 uur:
Nog even wat uitleg waarom "recent overleden" belangrijk is. Bij componisten die al honderden jaren dood zijn, is er geen rechthebbende meer en mag je de werken dus kosteloos uitvoeren.