Wat is de straf voor ongevraagd opnames maken van anderen?

Als iemand ongewenst foto's / video's / geluidsopnames van mij maakt, wat is dan de straf voor diegene? Is dit een celstraf of boete, en hoe hoog is deze?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
10.6K

Antwoorden (4)

Daar staat geen straf op. Opnames maken mag. Je mag ze alleen niet publiceren.
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Ze worden gedeeld in WhatsApp-groepen met klasgenoten.
je mag alles publiceren zo lang het maar op openbaar terrein is gefilmt, wel mag je aangifte doen van intimidatie of schending van privacy
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Openbaar terrein" maakt het lastig. Het gaat om de aula van school, dus ik weet het eigenlijk niet.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Dan moet je naar de schoolleiding, want bij mij op school staat er een straf op
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bij mij ook, maar mij is ook aangeraden om aangifte te doen en ik wou weten wat hier nou eigenlijk voor straf op staat.
Ivana
9 jaar geleden
Daar kan dan alleen de school een straf voor geven als er een verbod in de reglementen staat.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Maar het is toch een inbreuk op mijn privacy? Is dat niet wettelijk geregeld?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Het hangt er ook echt van af wat voor opname het is...
Jongeren communiceren via sociale media, zoals Facebook, WhatsApp en Twitter en gaan daarbij soms over de schreef bij het rondzenden van foto’s en video’s, hetgeen zeer ernstige gevolgen kan hebben. Het verspreiden van dit beeldmateriaal kan leiden tot allerlei vormen van het zogenoemde cyberpesten. Veel scholen maken een pestprotocol, maar aangezien jongeren bijna 24 uur per dag online zijn, hebben scholen ook de hulp nodig van instanties zoals politie.

Beeldpesten is geen juridisch begrip. In voorkomende gevallen kan het – net als andere vormen van online pesten – behandeld worden als stalking of smaad/laster. Bij beeldpesten worden er foto’s of video's tegen iemands zin doorgestuurd of online gezet. Vervolgens kunnen die beelden viraal (via-via) verspreid worden. Het gaat om beelden die op de één of andere manier beschamend of kwetsend zijn of nare gevolgen hebben door ze te plaatsen. Een verkering of vriendschap kan bv daardoor beëindigd worden.
Neem altijd contact op met de schoolleiding als er buiten jou wens beelden van jou digitaal worden geplaatst. Of een foto kwetsend is voor jou, bepaal jij en niemand anders.
Digitaal verspreiden van beeldmateriaal kan grote impact hebben op het leerproces van een leerling, dus ook op jouw leerproces. Een sociaal veilige omgeving is immers een voorwaarde om goed te kunnen leren.

Ga eerst na of er een pestprotocol is voor jouw school. Zijn er afspraken met een vaste contactpersoon bij de politie over mogelijke online incidenten en zo ja, wat wordt wel getolereerd en wat niet, bij gebruik van sociale media.

Wat de straffen kunnen zijn bij het verspreiden van foto’s via whatsapp e.d. is zo niet te zeggen, in geen geval celstraf. Straffen kunnen pas worden opgelegd door de Rechter als er aangifte is gedaan en er een proces komt. Mogelijke straffen die daders van cyberpesten kunnen krijgen zijn bijvoorbeeld een taakstraf en/of een geldboete. Als extra voorwaarde kan er geëist worden dat de verdachte de incorrecte informatie van internet moet verwijderen onder toeziend oog van de officier van justitie.

http://www.schoolenveiligheid.nl/artikel/-/asset_publisher/yD5jULECg2gc/content/cyberpesten-wat-is-strafbaar-;jsessionid=D790C7AB51169F2B128AFEE9A0824ED8

Toegevoegd na 17 minuten:
Bron: ik heb o.a. gebruik gemaakt van de leidraad die is opgesteld door de VO-raad, een vereniging van ruim 300 schoolbesturen en ruim 600 scholen in het voortgezet onderwijs. (Omgaan met verspreiding van ongewenste beelden van leerlingen).
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je met 'straf'? Straf op school? Dat is wat anders dan straf die je kunt krijgen als je wordt aangehouden door de politie. De sancties kunnen per school verschillen. Daarvoor moet je in het schoolreglement kijken.

Hoe het juridisch zit: je mag weliswaar foto's maken, maar niet publiceren zonder toestemming, zoals al is gezegd. Het versturen via Whatsapp kan je zien als publicatie. Als je aangeeft dat dit ongewenst gebeurt, heb je dus geen toestemming gegeven. De 'straf' kan bestaan uit het betalen van de schade die je daardoor lijdt.
Ook mogen de foto's niet in beledigende context worden geplaatst (smaad, overigens een misdrijf). Dan kan je te maken krijgen met de strafrechter. De straf daarvan kan oplopen tot hoogstens een jaar.
Ten slotte mag je niemand lastig vallen of hinderlijk volgen bij het maken van foto's.