minderjarige van 16 fotograferen in lingrie mag dat?

Ik ben een beginnend fotograaf en kreeg een aanbod van meisje haar te fotograferen in lingerie mag dat bij de wet...dus geen naakt fotografie maar met lingerie aan mag dat?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
2.7K
Ritsuka
11 jaar geleden
Ik zou het zelf niet riskeren

Antwoorden (2)

Daar is geen wet tegen.
Maar er zijn wel bezwaren:

Hoe oud ben je zelf?
Toen ik nog veel fotografeerde vond ik het altijd nogal eng om te zien hoe oudere mannen jonge meisjes wisten over te halen als "model" te fungeren.....
Wat denkt het meisje er mee te bereiken?
Wat ga je doen met die foto's?

Ik zou in ieder geval zorgen dat je een getekende toestemming van haar ouders hebt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, wat momopoyolo zegt! schriftelijke toestemming bij minderjarigen, al is het maar om gedonder te voorkomen. +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zorg er ook in ieder geval voor dat er een ouder bij is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En zorg dat zij alle foto's krijgt en verwijder zelf alle foto's.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pelle: stel dat dergelijke foto's als kinderporno gekwalificeerd worden door Justitie, en de fotograaf heeft ze niet meer in bezit, dan heeft hij toch kinderporno gemaakt, verspreid (hij heeft ze aan het meisje gegeven) en hij heeft kinderporno aan een minderjarige (weer het meisje) laten zien. Het hangt wel van de foto's zowel als de beoordelaar (politie, justitie, rechter) af of het al dan niet kinderporno is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
kattebelletje: dit IS geen kinderporno en dit IS geen verspreiden! Je geeft de foto aan degene die er op staat is geen verspreiden.
Er zijn verschillende manieren om een meisje in lingerie te fotograferen. Dergelijke foto's kunnen duidelijk onschuldig zijn, maar kunnen ook heel sexy zijn, en in de richting van kinderporno van gaan, of als kinderporno beoordeeld worden. Vraag je af of een beschouwer er een seksuele lading aan kan ontdekken. Is het meisje uitdagend afgebeeld, is de lingerie "normaal" voor een 16-jarige of is het meer iets wat als "opwindend" kan worden beschouwd. Let ook heel erg op welke lichaamsdelen van het meisje de aandacht trekken op de foto door de compositie, belichting, camerastand, objectiefkeuze en houding van het meisje. De scheidslijn tussen wel of geen kinderporno kan hierin heel dun zijn. Als ik jou was zou ik hier eerst heel goed over nadenken, en als je besluit het te doen ook goed bekijken hoe je je foto's maakt.
Het advies uit het vorige antwoord om toestemming van de ouders te vragen is ook heel goed. Zeker doen!