Waarom leggen schuldeisers zo'n druk op diegene die moeten aflossen, als je toch bereidt bent om te betalen?

Ik vraag dit hierom, volgde zojuist de vraag van Pieker en alle reacties daarop.
Ik ben ook bezig met het afbetalen van schulden en moet heel hard knokken om het elke maand allemaal weer rond te krijgen. Soms is het kantjeboord met op tijd aflossen en dan komen er meteen weer boze brieven, daar wordt ik dan weer bloednerveus van, ga ik weer bellen schrijven en uitleggen. Maar als de bedrijven de druk opvoeren, ben je geneigd het bijltje er bij neer te gooien en gewoon(niet zo gewoon, heel moeilijk weet ik) naar de schuldsanering te gaan. En uiteindelijk zullen ze daardoor minder geld krijgen want ik begrijp dat er vanuit de schuldsanering maar een beetje aan iedereen wordt betaald.
Geld dat trouwens ook voor schulden bij gerechtsdeurwaarders, moeten die dan ook genoegen nemen met minder?

Toegevoegd na 3 minuten:
En hoe werkt de schuldsanering voor belastingschulden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Wetgeving
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goed dat je belt om uitleg te geven, maar misschien kan je dat beter doen voordat het kritieke punt van kantjeboord komt. Dus als je het net (niet) haalt, bellen en informeren. Naar mijn weten zullen zij dan geen brief sturen als je de telefonische toezegging nakomt. Succes.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Goede tip, hou contact met de schuldeiser, op het moment dat je denkt het gaat niet helemaal lukken deze maand , wordt een paar dagen later, bel je even op. Zorg dat je vóór dat ze een brief de deur uit doen al contact hebt gehad en kom je dan gemaakte afspraken na.
Succes!

Het beste antwoord

Natuurlijk is het zo, dat ze je even onder druk moeten zetten, je wordt in eerste instantie niet beloond voor je slechte gedrag. Maar ik vind wel dat als je eenmaal bezig bent op de goede weg, dat er best wel wat respect mag zijn voor "de strijd" die je voert. En inderdaad het werkt verlammend als je alsmaar negatief benaderd worden.
Heel veel sterkte en succes ermee!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Als de schuldeisers geen druk opleggen, zou je dan betalen?
Met welke methode zal jij wel vrijwillig en op tijd je tegoeden terugbetalen?

Ik denk dat in deze twee bovenstaande situatie zij ook geen geld zullen zien van je. Anders was je namelijk niet in de problemen gekomen.
Die zachte methode hebben zij namelijk al in het begin uitgevoerd en dat heeft niet geholpen.
En bij gebrek aan beter weten, hanteren ze de harde methoden.

Tenzij jij op vraag 2 een antwoord kan geven. Eentje die echt werkt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schuldeisers voeren druk uit op schuldenaren omdat dit kennelijk loont. Vaak zijn er meerdere schuldeisers en degene die het meest vervelend is ben je geneigd het eerst te betalen.

Indien een vordering uit handen wordt gegeven aan een deurwaarder/incassobureau zal deze een betaling eerst aftrekken van de incassokosten en vervolgens op de hoofdsom. Omdat het vaak lukt om een vordering te innen kunnen deze voldoende winst maken.

Bij de schuldsanering wordt, vergelijkbaar met een faillissement, je geld verdeelt over schuldeiser en zullen deze inderdaad genoegen moeten nemen met minder. Vaak is het daarom voor een schuldeiser niet verstandig om het zover te laten komen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je schuldsanering vraagt, geef je aan serieus het probleem op te willen lossen als je je dan ook aan de opgelegde afspraken houdt EN nieuwe schuldvorming vermijdt.
Er zijn echter zoveel smoesjesbakkers, dat bij schuldeisers
een ongeloof in de interegiteit aangaande wie dan ook bestaat.
Ze zijn zo vaak bedonderd, dat ze oprechte mensen er niet meer uit weten te pikken, je daden zullen dus je integriteit moeten bewijzen.
Vooral in deze tijd waarbij vrijwel iedereen betalingsproblemen heeft is het innen van openstaande facturen een kwestie van failliet gaan of niet, vandaar dat op dit moment de druk op schuldenaren nog wverder wordt opgevoerd.
Helaas zijn ook de banken, die zo gul met ONZE belastingcenten geholpen zijn, de grootste schuldeisers met vaak de minste clementie.
Dat had anders gemoeten, de hulp van de DStaat aan de banken had vergezeld MOETEN gaan van de opdracht aan de banken, wat coulanter met mensen om te gaan die vaak buiten hun schuld in de problemen geraakt zijn.
DAT HEEFT DE STAAT NAGELATEN EN DE BANKEN HEBBEN -IN PLAATS VAN HET BOETEKLEED AAN TE TREKKEN- HUN GRAM GEHAALD OVER DE KLANTEN DIE ZE ZELF MEDE IN DE PROBLEMEN GEBRACHT HEBBEN MET WOEKERPOLISSEN
DIE VAAK OP BELEGGINGEN BERUSTEN.
Daar maak ik me zeer boos over.
Banken moeten met meer coulance met hun klanten omgaan, vind ik.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De schuldeiser legt druk op de schuldenaren omdat:
* Zij recht hebben op hun geld. Als iemand jou iets schuldig is wil je ook graag geld zien. Maar in feite gaat het om hun wettelijke recht.
* Ze hebben de ervaring dat als je “de druk niet op de ketel houdt” (mooi NL spreekwoord trouwens), er door een aantal schuldenaren niet of te laat betaald wordt.
* Als de schuldeiser niet tijdig aan geld komt, moet zij daarvoor voor langer tijd rente betalen aan de bank. Om te investeren moeten bedrijven vaak geld lenen en dienen dus dit tijdig af te betalen aan de geldschieter.
* Als ze niet tijdig aan de bank betalen, krijgen ze minder leningen, waardoor hun cashflow afneemt. Een heel vervelende situatie voor een bedrijf.
* Waarom zullen ze zich zorgen maken om jouw privésituatie? Je bent uiteindelijk toch zelf verantwoordelijk voor de situatie (schulden) waarin je terecht bent gekomen. De schuldeiser is geen sociale instelling. Jij hebt iets gekocht en als tegenprestatie dien je te betalen, dus aan je verplichtingen te voldoen. Zo werkt hier nu eenmaal volgens de NL wet.
* Als je aan je verplichtingen voldoet, krijg je ook geen aanmaningen (druk) en wordt je ook niet meer bloednerveus.
* Als burger raak je nooit je schulden kwijt. Zodra je weer in de situatie terecht komt dat je weer geld hebt, komen de aanmaningen weer binnenrollen. Dit geldt zeker voor belastingschuld, ondanks schuldsanering.

Ja, dit klikt allemaal hard en onpersoonlijk, maar ik schets alleen de situatie zoals die is. Ook ik kan die niet veranderen.