Kan ik bezoek van mijn huisgenoot wegsturen?

Hallo allemaal,

Ik woon met 3 mensen (studenten) samen. Nu komt het wel eens voor dat 1 huisgenoot (onverwachts) feestjes geeft tot diep in de nacht. Soms heb ik hier geen last van maar soms ook wel. We delen dezelfde woonkamer, wc en douche. Nu vroeg ik mij af, stel mijn huisgenoot nodigt mensen snachts uit, kan ik ze dan mijn/ons huis uitsturen als ik daar geen zin in heb? Is het zo dat omdat 1 iemand het wil dat het mag. of mag ik, of eventueel samen met mijn andere huisgenoot die er ook op tegen is, het bezoek wegsturen? Het antwoord praten met die ene huisgenoot heeft geen zin want dat is meermaals gebeurd, hij zegt dan dat hij erop zal letten/goed zal overleggen maar in praktijk gebeurt dit gewoon niet.

Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
in: Wetgeving
1.8K
Pieterke
2 jaar geleden
Geeft hij die feestjes in de gemeenschappelijke woonkamer of in zijn eigen kamer? Als het eerste het geval is, zou het dan helpen als hij die feestjes in zijn eigen kamer geeft?
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Hij maakt gebruik van de gemeenschappelijke ruimtes.zijn eigen kamer nooit.
Pieterke
2 jaar geleden
Zou het uit maken als hij de feestjes in zijn eigen kamer houdt? Of heb je er dan ook of net zoveel last van?

Antwoorden (1)

Je mag altijd proberen om het bezoek van je huisgenoot weg te sturen, maar als ze zich niets aan je gelegen laten liggen kun je er niets aan doen. Je huisgenoot is natuurlijk vrij om bezoek te ontvangen wanneer hij of zij wil, ook 's nachts. (als daarover tenminste geen afspraak bestaat). Maar overlast veroorzaken, dat mag natuurlijk NIET, niet vanuit de eigen kamer en ook niet vanuit de gemeenschappelijke ruimte.
Je zou kunnen proberen om jullie verhuurder aan jouw kant te krijgen, en te kijken of er afspraken te maken zijn over tot hoe laat jullie bezoek mogen hebben. Maar je kunt je afvragen of je dat wilt: dat zou betekenen dat jullie je er allemaal aan moeten houden, en dat zou bijv. ook betekenen dat er niemand meer kan blijven slapen...
Of je probeert in een rustig gesprek met al je huisgenoten (harde, duidelijke en concrete) afspraken te maken: dat zou natuurlijk de voorkeur hebben. Dan kunnen jullie elkaar erop aanspreken als iemand zich niet aan die afspraak houdt...
2 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
En wat kan ik doen als er bijvoorbeeld om 2 uur snachts veel overlast is? Vorderen om mijn huis te verlaten of bijvoorbeeld de politie erbij halen? Het is toch immers ook mijn huis?
HannekeJanssen
2 jaar geleden
Je kunt het beste afspraken (proberen te) maken VOORDAT je er last van hebt (en voordat je geërgerd bent omdat je er wakker van wordt).....
Je kunt natuurlijk - zoals in mijn antwoord hierboven - vragen of "vorderen" dat ze het huis verlaten, maar je hebt niet zoveel dwangmiddelen als ze zich niets aan je gelegen liggen.
Beleg nog dit weekend een huisvergadering, met zoveel mogelijk bewoners aanwezig, en probeer afspraken te maken die voor iedereen houdbaar zijn (en het hoort ook een beetje bij studentenleven dat dat zich soms ook 's nachts afspeelt. Heb je al oordopjes geprobeerd, en als je weet dat er een feestje is, ergens anders een bed zoeken voor een nacht? )