kun je na een beslissing van de kantonrechter nog in hoger beroep (zie uitleg)?

kort samengevat, ik ben 2.5 jaar geleden genaaid door een energieleverancier. Ik heb het contract van 3 jaar na 10 maanden beëindigd wegens wanprestatie. Ik kreeg gelijk telefoon van intrum justitia dat ik nog 2500 euro moest betalen. Dit klopte never nooit niet. Ik gaf aan geen eindnota te hebben ontvangen en vroeg daarom. Nooit ontvangen, heb me er suf over gebeld maar nooit daadwerkelijk verstuurd. Ik heb het dus op een rechtzaak aan laten komen. verweer gemaakt, hum repliek en ik nog eens reageren. na 2.5 jaar zijn er weinig bewijzen meer natuurlijk. Wel hebben ze aangegeven dat ik inderdaad herhaaldelijk heb gebeld vanwege de eindnota. Nu kom ik er, nu mijn laatste mogelijkheid van reageren vorige week is ingediend achter dat ze me op de eindnota de hele 10 maanden laten betalen en de termijnbedragen er niet afgehaald hebben. Ik ben geen rekenwonder, verre van. Ongelooflijk stom dat ik dit nu ineens merk. Wat moet ik nu doen? Kan ik nog contact opnemen met de rechtbank om dit door te laten geven? Gaat een rechter dit zelf opvallen? en belangrijker nog, wat als hij het niet opmerkt en hun gelijk geeft? Kan ik dan nog in hoger beroep zonder al teveel kosten? Het is voor mij echt superbelangrijk, ik kan bijna al mn inboedel kwijtraken hierdoor (beslag) of een deel van mijn inkomen. help me ajb!

Toegevoegd na 45 seconden:
ik zag de eindnota ook pas in hun conclusie van repliek.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (5)

Mijn advies is dat je bovenstaande met je advocaat bespreekt. En mocht je die niet hebben laat je informeren bij een advocatenbureau. Want een advocaat weet precies hoe alle wetten inelkaar zitten.

Toegevoegd na 59 seconden:
Dus hij kan je zeggen wat je nu wel kunt en mag doen .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit is een behoorlijk ingewikkeld verhaal. Je voelt je tegenover zo'n groot energiebedrijf natuurlijk heel machteloos. Je kunt na een beslissing van een kantonrechter wel in beroep gaan, maar bereid je wel goed voor op zo'n stap. Je wilt niet voor extra kosten opdraaien natuurlijk. Neem contact op met een Juridisch Loket; daar word je gratis geholpen met vragen op allerlei juridische terreinen.
Veel succes!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die facturen zijn vaak zeer onduidelijk. Je bent er even mee bezig om die te ontcijferen.
Maar zoals je aangeeft, ben je geen rekenwonder. Je kon daarom beter een advocaat geraadpleegd hebben.
Wat je nu nog kan doen is het niet-betwiste bedrag onmiddellijk betalen. En ter zitting dit document er alsnog bijvoegen.
Ik vermoed dat de rechter de energieleverancier in het gelijk zal stellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik krijg de indruk dat je dit zonder advocaat doet, klopt dat?

Dit is niet mijn vakgebied, en ik kan zeker niet al je vragen beantwoorden, maar ik zal mijn best doen.

In de eerste plaats kun je na een uitspraak van de kantonrechter in vrijwel alle gevallen nog in hoger beroep. Alleen: dat kost inderdaad geld. Sowieso is het griffierecht hoger bij zaken in hoger beroep, en volgend jaar komt daar nog eens de verhoging van het griffierecht bovenop, dus dat gaat je zeker geld kosten. Wel is het zo dat je natuurlijk de rechter kunt vragen om de tegenpartij te veroordelen tot het vergoeden van de proceskosten. Als je wint, wordt dat in principe ook toegewezen. Mocht je dus heel zeker zijn van je zaak, dan kan het de moeite waard zijn dit toch te doen, ondanks de hoge griffiekosten.

In de tweede plaats: beide partijen kunnen de rechter tijdens een zaak verzoeken om heropening van het onderzoek. Ik heb alleen geen idee of dat nog kan na de zitting. Weet je toevallig of het vooronderzoek al officieel is afgesloten? Ik weet niet hoe het procedureel precies werkt, en of zo'n verzoek nu nog kan worden toegekend. Als de rechter al klaar is om uitspraak te gaan doen, kan er geen nieuwe informatie meer worden ingebracht. Je kunt natuurlijk altijd een brief schrijven met dit verzoek. Het feit dat je dit pas zag (en misschien pas kón zien?) tijdens de zitting, kan wel als verzachtende omstandigheid worden aangevoerd voor het feit dat je dit pas na de zitting aanvoert. Of je daarmee succes hebt, weet ik natuurlijk niet. Maar ik zou in jouw situatie zo snel mogelijk een aangetekende brief versturen aan de rechtbank, om er in elk geval alles aan gedaan te hebben dit nog onder de aandacht te brengen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik probeer ook maar wat hoor: heb zelf wel eens te maken met rechtzaken, maar mijn juridische kennis is fragmentarisch en zeer selectief. In dit geval vermoed ik dat je een officiëel verzoek moet doen om heropening van het vooronderzoek. Als je 'gewoon' iets onder de aandacht wil brengen, zal een rechter dat terzijde schuiven, omdat er gewoon in dit stadium geen nieuwe informatie meer ingebracht mag worden. Je kunt trouwens ook advies vragen bij het juridisch loket, en sommige advocaten bieden wel eens een éénmalig gratis advies aan. Dat kan in dit geval misschien handig zijn, want jezelf vertegenwoordigen is één ding, maar alles procedureel juist invullen is vaak een stuk ingewikkelder.
Als jurist neem ik aan dat er geen zitting meer komt.
Anders zou je het daar nog kunnen zeggen.
Rechters kijken in het algemeen goed naar de zaak. Dus zal het waarschijnlijk wel opvallen.Je kunt als laatste wel proberen nog je laatste antwoord aan te vullen.Ik help je wel.

Hoger beroep ? ik zou even afwachten tot het vonnis.

Verdere vragen ? zie onderstaande email