kan een huwelijk nietig worden verklaard na een scheiding waarvan de boedelverdeling nog niet is uitgesproken? t is uitgesproken?

mijn zo belangrijke vraag kan een huwelijk nietig worden verklaard na een scheiding waarvan de boedelverdeling nog niet is uitgesproeken door de rechtbank, Zoja onder welk artikel nr van het BW valt deze regeling dan. Kan het niet vinden en het is heel belangrijk om dit te weten te komen. Wie kan mij helpen.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Wetgeving
2.3K
Reddie
9 jaar geleden
Na een scheiding is er geen sprake meer van huwelijk, dus kan dat niet nietig worden verklaard. Of wordt de scheiding nietig verklaard? Een boedekverdeling wordt niet uitgesproken. Een boedel moet je gewoon scheiden. In tweeën delen. Wat wil je nou eigenlijk met je vraag?
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Wat bedoel je precies met "nietig verklaard".......?
Rieneke1
9 jaar geleden
Het lijkt me dat Reddie gelijk heeft.
Als de scheiding eenmaal is uitgesproken, dan is er toch geen huwelijk meer om nietig te verklaren?
HeerVoldemort
9 jaar geleden
Wat is het doel? De boedel niet hoeven delen?

Antwoorden (2)

Ja dat kan.
Voor een nietigverklaring van een huwelijk is geen boedelscheiding nodig. Als een huwelijk nietig wordt verklaard dan heeft een huwelijk nooit bestaan en is er ook geen gezamenlijke boedel.
Je hoeft overigens ook niet eerst te scheiden om een nietigverklaring aan te vragen. Die moet uiteraard ook door een rechter uitgesproken te worden.

Een nietigverklaring kan overigens niet zomaar. Maar dat zul je vast zelf ook wel weten.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
als ik dit goed lees kunnen alleen echtgenoten een nietig verklaring aanvragen wegens dwaling en niet gewezen echtgenoten. is dit juist.
kan ik toch nog een nietig verklaring aanvragen wegens dwaling na scheiding onder welk artikel valt dit van het BW
Ja, dat kan. Dat kan zelfs zonder scheiding of boedelverdeling.

Achteraf nietigverklaring van het huwelijk:
Wanneer het huwelijk is gesloten kan het achteraf nog nietig worden verklaard. Dat is niet hetzelfde als een echtscheiding. Het nietig verklaren houdt in dat het officieel nooit voltrokken is geweest.

De nietigverklaring van het huwelijk kan worden verzocht door bloedverwanten in de opgaande lijn, beide echtgenoten, overigen die een onmiddellijk rechtsbelang hebben en het openbaar ministerie. Niet iedereen kan om dezelfde redenen een nietigverklaring aanvragen.

Vanwege een onbevoegde ambtenaar van de burgerlijke stand of onvoldoende getuigen kunnen ouders, echtgenoten en openbaar ministerie een verzoek doen. Vanwege bedreiging of dwaling kunnen enkel echtgenoten nietigverklaring van het huwelijk vragen. Vanwege een schijnhuwelijk kan enkel een verzoek van het openbaar ministerie tot nietigverklaring leiden. Ook iemand anders die toestemming had moeten geven kan het huwelijk nietig laten verklaren wanneer de toestemming niet is gegeven.
http://www.wetrecht.nl/huwelijk/