Ik heb een poes gekocht bij een fokster, ze pleegt contractbreuk Moet ik me dan aan het contract houden of komt alles dan te vervallen?

de fokker zou een poesje uit het eerste nest houden en ook de helft van de dekking betalen, maar aangezien ze stopt wil ze geen kitten meer, de kosten niet gaat betalen en vraag me ook nog extra geld omdat ze zei dat ik niet genoeg heb betaald voor die poes. Niets daarover staat in contract, ook niet wat zou gebeuren als ze stopt.

Toegevoegd na 1 dag:
Bedankt voor de reactie, in het contract moet ik de poes gesteriliseerd herplaatsen. Alleen heb ik iemand gevonden die niet ver van mij woont waar ze heel goed verzorgd zou zijn, maar voor de fok. Ik heb in een email dat deze fokker af ziet van het kitten, en mij extra geld vraagt. Kan ik toch het contract negeren en het poesje voor de fok herplaatsen. Aangezien de situatie kan ik nu moeillijk alles zelf betalen en zonder hulp omdat dat is mijn eerste nest. Ze zou ook helpen met het zoeken van geschikte kater maar ze heeft helemaal niets gedaan.

Toegevoegd na 1 dag:
ik weet dat allemaal, ik wil de poes herplaatsen omdat ik het zonde vindt voor het ras om haar te laten castreren, ze heeft prachtig lijnen en ik heb iemand die haar wilt overnemen dan ben ik niet al mijn geld kwijt..maar aangezien in het contract staat dat ze gesteriliseerd moet ..

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
Rieneke1
13 jaar geleden
nav je toevoeging: de fokster heeft het contract op de schop gegooid, niet jij.
verder: eens verkocht, blijft verkocht.
achteraf meer geld willen zal niet gaan lukken.
ik denk niet dat deze mw een rechtszaak gaat opstarten, en zo wel, heeft ze geen poot om op te staan. mijn persoonlijke mening: waarom moet de poes nu weer weg?
waarom niet castreren, en gezellig als huispoes houden?
en mocht je toch willen gaan fokken, laat dan bijvoorbeeld een staafje suprelorin plaatsen, om de krolsheid voor langere tijd uit te stellen.
verder heb je als ik het zo lees geen financiele reserves?
dan zou ik niet eens aan fokken beginnen.
er kan zoveel fout gaan, waardoor de medische kosten enorm op kunnen lopen.
toch iets om bij stil te staan.

Antwoorden (2)

Als zij contractbreuk pleegt, vervallen ook jouw verdere plichten in eerste instantie.
Als je er samen met haar niet uitkomt, kun je natuurlijk hulp vragen bij rechtsbijstand
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
als ik het goed begrijp heb je een poes gekocht waar je verder mee wil fokken.
de fokster van jouw poes zou de helft van het dekgeld betalen, en een poes uit het toekomstige nest krijgen?
en nu stopt ze, en ze ziet af van het kitten.
dat ze dan de helft van het dekgeld niet gaat betalen vind ik eigenlijk wel logisch.
jij wordt gecompenseerd omdat je nu een extra kitten kan verkopen.
maar geld bijvragen vind ik niet in de haak, en ik zou daar zeker niet aan meedoen.
Rieneke1