Tegenwoordig is vergissen bijna niet meer mogelijk, gezien het DNA.
Het gestoorde is wel, dat iedere burger dus een ander mag dood maken...zonder dat hij zelf dood gaat.
Dat weet hij of zij al. Dus elke dag word de doodstraf toegepast...in feite.
Is dat nog te rechtvaardigen? Lukt mij niet.
Doodstraf mag gerust terug. ELKE dag gaat er wel iemand dood door een misdrijf hier in dit kleine landje.
Niet normaal meer...Dat mag allemaal maar...Gekkenhuis.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

De doodstraf was in Nederland eeuwenlang de zwaarst mogelijke straf, maar is sinds 1870 afgeschaft (met uitzondering van oorlogsrecht). Uiteindelijk wordt in 1983 in de Grondwet bepaald: de doodstraf kan niet worden opgelegd (artikel 114). Sindsdien kent Nederland de doodstraf niet meer, zowel voor misdrijven die in vredestijd als in oorlogstijd zijn gepleegd.

Met ingang van 1991 verdween de straf letterlijk uit de betreffende wetten.

Toegevoegd na 4 minuten:
In de nadagen van de Tweede Wereldoorlog besloot de Nederlandse regering in ballingschap tot herinvoering omdat men vreesde dat de bevolking anders "het recht in eigen hand zou gaan nemen". Om geestelijke verwildering te voorkomen mochten er echter niet te veel executies plaatsvinden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
AWM
14 jaar geleden
Volgens mij had je voor die tijd nog een zwaardere straf, dan werd je langzaam doodgemaakt.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Doodstraf

Als je iemand bij vergissing de doodstraf geeft, kan dat nooit meer worden teruggedraaid. Het is bekend uit de geschiedenis dat dit vele malen is gebeurd. En onlangs hebben we in Nederland een aantal gevallen van juridische missers meegemaakt.........Gelukkig is de doodstraf afgeschaft.

Het gevolg is wel dat aantoonbaar gewetensmislukte mensen, zoals in de TBS-longstay klinieken zeker aanwezig zullen zijn, blijven leven.

Maar we blijven beschaafd.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De doodstraf past niet in onze tijd. Vroeger was kinderarbeid en slavernij normaal, dierenmishandeling ook, en de doodstraf dus ook.

Buiten de EU is doodstraf wel heel gewoon, of dat goed of slecht is valt nog te bezien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In Nederland werd de doodstraf in 1952 voor het laatst voltrokken. Toch was deze nog niet compleet verboden op Nederlands grondgebied, want op de Nederlandse Antillen bestond de doodstraf nog - op papier tenminste. Deze wordt nu compleet afgeschaft, aldus Statenvoorzitter Pedro Atacho. Andere Tijden maakte een aflevering over deze uiterst omstreden straf.

De laatste executie werd uitgevoerd op 21 maart 1952. Die dag stonden er twee oorlogsmisdadigers tegenover het vuurpeloton: de Duitser Wilhelm Artur Albrecht en de Nederlander Andries Pieters. Ze waren de laatsten van de 39 oorlogsmisdadigers (38 mannen en één vrouw) die na de Tweede Wereldoorlog door de staat zijn geëxecuteerd.

De doodstraf was al in 1870 afgeschaft, maar werd in 1945 opnieuw ingevoerd voor de bestraffing van oorlogsmisdadigers. Tijdens de bezetting had de regering in ballingschap besloten dat er na de bevrijding speciale maatregelen moesten komen voor de bestraffing van oorlogsmisdadigers en collaborateurs. Er kwam een Bijzondere Rechtspraak én er kwam een bijzondere straf voor de allerzwaarste oorlogsmisdadigers: de doodstraf.

De eerste stap was het maken van een scheiding tussen de relatief lichte zaken en de zware, die van de echt grote oorlogsmisdadigers. De lichte zaken gingen naar een van de oorlogstribunalen; de zware naar een van de acht Bijzondere Gerechtshoven.