Kun je in onderstaand geval (zie toelichting) aangifte doen tegen de betreffende automobilist?

Automobilist A is onschuldig; zat in een stilstaande auto.
Automobilist B heeft schade veroorzaakt aan het voertuig van automobilist A. Er zijn vele getuigen beschikbaar die dat kunnen bevestigen.

Vervolgens weigert automobilist B om schuld te erkennen en de schade te vergoeden.

Kan Automobilist A dan aangifte doen wegens vernieling, oplichting, of iets dergelijks?

Toegevoegd na 4 minuten:
Los van het feit dat de verzekeringen van beide partijen vast samen zullen uitvechten wie er schuldig is aan de schade.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K

Het beste antwoord

Was er sprake van een ongeval, of van opzettelijke vernieling?
Als er opzet in het spel was, is B strafbaar wegens vernieling. Je kunt dan aangifte doen bij de politie, in je verklaring noem je de getuigen. De politie zal vervolgens een onderzoek starten en als er naast jouw aangifte nog minimaal 1 getuigenverklaring is die jouw verhaal bevestigd, is dat over het algemeen voldoende bewijs voor een veroordeling.

Als er sprake is van een ongeval dan moet je het Europees Schadeformulier volledig naar waarheid invullen en opsturen naar de verzekeringsmaatschappij. Ook als hij weigert zijn handtekening te zetten. Noem ook in dat geval zoveel mogelijk namen van getuigen op de daarvoor bestemde plaats op het formulier. Ook zoveel mogelijk gegevens van automobilist B (naam, kenteken, voertuig). In dat geval zal jouw verzekeringsmaatschappij contact opnemen met de verzekeringsmaatschappij van automobilist B. In het geval dat beide betrokkenen bij een ongeval een afwijkende verklaring opgeven, wordt de waarheid gevonden aan de hand van de getuigen.

Wees dus blij dat je vele getuigen hebt die beschikbaar zijn om jouw verhaal te bevestigen, dan hoef je 'je geen zorgen te maken om de kosten (al kan de hele toestand wel de nodige tijd en energie gaan kosten).

Toegevoegd na 6 minuten:
Als er sprake van een ongeval was is automobilist B in eerste instantie dus niet strafbaar, omdat hij geen misdrijf gepleegd heeft. Als dan uiteindelijk aan de hand van getuigenverklaringen door de verzekeringsmaatschappijen geconstateerd wordt dat automobilist A gelijk had en dat automobilist B een valse verklaring ingevuld had, dan is automobilist schuldig aan verzekeringsfraude/valsheid in geschrifte. In dat geval zal gewoonlijk de verzekeringsmaatschappij van B hem niet meer als klant willen en aangifte tegen hem kunnen doen. Dan zal hij de rest van zijn leven moeilijkheden blijven hebben met het afsluiten van verzekeringen. Verzekeringsmaatschappijen nemen namelijk liever niet iemand aan die ooit is veroordeeld voor een dergelijk misdrijf.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

In elke schadegeval is er iemand die schade heeft veroorzaakt en iemand die schade heeft geleden.
Degene die de schade veroorzaakt, mag PER DEFINITIE geen schuld bekennen. Hij moet de aansprakelijkheidsstelling doorgeven aan zijn verzekeringmaatschappij, die gaat vervolgens met zijn experts en schaderegelaars de schuld vaststellen en de mate van schuld. De maatsch. komt vervolgens met een voorstel voor de schaderegeling. Ben je het daar niet mee eens, dan kan je met behulp van b.v. je tussenpersoon, nog een toelichting geven en stellen waarom het volgens jou niet voldoende is. Krijg je dan nog niet waar je denkt recht op te hebben, dan kan je je eigen rechtshulpverzekering inschakelen of een beroep doen op een advocaat.

Nogmaals: de schuld word officieel en formeel niet door de aansprakelijk gestelde op zich genomen.
Onofficieel kan iemand wel zeggen bv. dat hij het vervelend vindt en aan de procedure honderd procent wil meewerken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Waarom zou de schadeveroorzaker per definitie geen schuld mogen bekennen? Stel, iets heel anders: Ik raak bij het inparkeren de auto van mijn buurman. Waarom zou ik dan niet mogen zeggen: Sorry, het was mijn schuld; mijn verzekering zal het wel betalen...
Daar betaal ik dan toch immers premie voor...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lees mijn antwoord nog eens goed door,
En lees ook de polisvoorwaarden van je WA verzekering. Zo zou iedereen wel kunnen zeggen: mijn schuld, de verzekering betaalt. De maatschappij is wel goed, maar niet gek. Als het niet jouw schuld is, of maar gedeeltelijk, dan wordt er al naar gelang betaald.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
+ voor je toelichting.
Het is mij niet duidelijk of het een ongeval is. Maar zo ja dan is het een kwestie van melden via schadeformulier met de bijbehorende getuigen en ik hoop wat foto's. Is het een vernieling dan zal je aangifte moeten doen en daarbij aan de politie de gegevens van je getuigen geven. Dit zal iets omslachtiger zijn, overigens ook dan helpen foto's. Als je in het bezit bent van rechtsbijstand deze zsm kennisgeven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Aangezien het om 2 auto's gaat zal de politie hier niets mee doen, tenzij het om bewuste vernieling gaat.
Hier volstaat het ter plaatse invullen van het europese schade formulier. Hierop zoveel mogelijk getuigen vermelden en uiteraard zoveel mogelijk gegevens van automobilist B. Als deze niet mee wil werken dan het kenteken en gegevens van de auto.
Deze schade z.s.m. melden aan je verzekering en het schade formulier opsturen.
B hoeft (sterker nog...MAG) geen schuld erkennen. Ook hij zal zijn verzekering in kennis moeten stellen. Doet hij dat niet dan zal jouw verzekering met zijn verzekeringen de zaak uitvechten.
B hoeft de schade niet te vergoeden. Daar heeft hij een verzekering voor die eerst zal uitzoeken of B wel aansprakelijk is.