Wat zijn de wettelijke regels voor apothekers: medicijnen meegeven aan gezinsleden?

Als een moeder medicijnen voor zichzelf ophaalt, mag de apotheker dan de medicijnen van haar volwassen zoon (25) meegeven? Ze vroeg er niet om, en wist niet eens dat hij medicijnen slikte. Ze zijn niet samen verzekerd, ieder heeft een andere zorgverzekering.

Toegevoegd na 32 minuten:
Een bron zou fijn zijn :)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving
Amadea
11 jaar geleden
Dat lijkt mij alleen mogelijk als moeder en zoon op hetzelfde adres wonen, en het een kleine woonplaats is waardoor de apotheker de familie kent.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou nee amadea, hier werken ze op adres, dus alles van dat adres komt boven als ik medicijnen voor mij zelf haal.
Amadea
11 jaar geleden
Dat bedoel ik, als ze op hetzelfde adres wonen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En hoe zit dat met gelovige mensen, waarvan er problemen kunnen ontstaan als bijv een ouder zo te merken krijgt dat hun volwassen dochter anticonceptie heeft besteld om maar iets te noemen? Zelfs als diegene op hetzelfde adres woont... Kijk, als iemand er nou zelf om vraagt; mag ik ook de medicatie van mijn man/zoon/... mee, dan blijkt dat er communicatie over de medicatie is geweest. Maar in dit geval vroeg de moeder er dus niet om en wist ook niet dat er medicatie klaar stond voor haar zoon.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja, maar je had het ook over een kleine woonplaats en een apotheker die de familie moet kennen. Dat hoeft helemaal niet dus wilde ik zeggen. Het komt gewoon boven als je het adres zegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zoiets is niet de bedoeling, maar ik heb geen bron. Het schaadt het beroepsgeheim van de apotheker. Als je erom vraagt, is het iets anders. Als ik vraag om de medicatie voor mij moeder, mag de apotheker(sassistente) er vanuit gaan dat ik ze namens mijn moeder op kom halen. Maar het lijkt me niet juist als je ongevraagd de medicatie voor een (meerderjarig!) familielid meekrijgt. De vader van een vriendin van me kreeg pas per ongeluk haar anticonceptiepil mee. Ze wonen niet eens op hetzelfde adres. Oeps.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goeie vraag + Helaas kan ik op internet hier niets over vinden en zal het eens aan een kennis van mij vragen die apotheker is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb me ook al rot gezocht maar ik kan geen letterlijke tekst vinden. Helaas.... iedereen kan bedenken dat dit niet netjes is maar ik kan het niet bewijzen. Ik denk gewoon dat het ook niet kan omdat het zo gewoon is dat ouders, buren en wie dan ook medicijnen voor een ander halen. Natuurlijk vraag je er dan om maar als ouder van een kind die denkt dat het kind misschien wel aan de pil is houd je het niet tegen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn zoon haalt ook soms mijn medicijnen op als hij voor zichzelf ook ophaalt. Dat geven ze heel gemakkelijk mee zonder vragen te stellen. Denk dat dit in een dorp makkelijker gaat dan in de stad.

Antwoorden (1)

ja dat mag hij volgens mij