Meisje van 13 opgepakt wegens drugs smokkel, hoe zijn ze daar achter gekomen?

Het meisje had vaginaal een zogeheten duwersbol in gebracht.
Mijn vraag is, hoe komen ze daar achter?
Ze kunnen toch niet zomaar een onderzoek door heel het lichaam doen zonder reden?

Sorry als dit niet in de goede categorie staat, ik kon kiezen tussen vervoer -> vliegtuigen, of reizen vakanties, of iets in die richting, maar ik wil graag weten wat de regels er over zijn, dus heb gekozen voor wetgeving

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Wetgeving
1.1K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Misschien gebruikten ze drugshonden,die zijn getraind om drugs te ruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ik vraag me af hoe het dan verder gaat; zo'n hond ruikt iets, dat meisje wordt gefouilleerd en er wordt niets aangetroffen, die hond blijft dan toch aangeven dat hij iets ruikt... en dan?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
@Stippel, dat dacht ik dus ook
Computoon
10 jaar geleden
Dan kan men er een bevoegd iemand bijroepen van hetzelfde geslacht die ook aan/in het lichaam onderzoek mag doen.

Het beste antwoord

Er is altijd een reden nodig voor visitatie, maar vaak is visitatie helemaal niet nodig. Als douanebeambten het vermoeden hebben dat mensen iets bij zich hebben wat ze niet mogen, dan zullen ze deze mensen over het algemeen apart nemen er eerst ondervragen. Meestal komt bij de ondervraging al aan het licht of iemand wel of niet iets bij zich heeft, als dit niet het geval is kan de douane ook een scan laten maken van het lichaam en daar zie je dan de onregelmatigheden.

Nu is een meisje van 13 waarschijnlijk nogal beïnvloedbaar en bang voor de gevolgen van haar daad. Grote kans dus dat ze het opgebiecht heeft en er geen scan of visitatie nodig was.

Overigens staat de grondslag van visitatie vermeld in artikel 56 van het wetboek van strafvordering, bijgevoegd in de bron.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Thanks

Andere antwoorden (3)

Ik verwacht dat dit komt doordat je door de bodyscan moet, waarin ze kunnen zien of er verdovende middelen aanwezig zijn in of op het lichaam. Vervolgens wordt je apart genomen voor een verder onderzoek door de marechaussee.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus een scannertje kan door het lichaam "lezen" en het duwersbollentje zien?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, zie onderstaande link hoe dat eruit ziet. http://www.rnw.nl/english/article/schiphol-airport-buy-60-body-scanners
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
thanks!
Waarschijnlijk zagen ze al iets verdachts en hebben ze haar toen gescand of gewoon apart genomen en heeft ze van angst zelf opgebiecht.

Iets verdachts kan zijn:
- Een jong kind reist alleen hetgeen normale ouders niet zouden toestaan op die leeftijd,
- Of met iemand die er heel anders uitziet en dus duidelijk niet haar vader/moeder is ,
- Ze gaat afstandelijk om met de volwassenen waar ze mee resit zodat het erop lijkt dat het niet haar ouders zijn,
- Ze kijkt bangig om zich heen als uit vrees om betrapt te worden,
- Ze komt van een land waaruit veel drugs gesmokkeld wordt,
- Ze heeft heel weinig spullen bij zich zodat het niet lijkt of ze op vakantie gaat,
- Het is buiten vakantietijd dus ze had op school moeten zijn,
- Ze heeft oude/goedkope kleren zodat het erop lijkt dat ze uit een arm gezin komt dat wellicht sneller geneigd is om uit nood risicovolle klussen uit te voeren,
- Ze ontwijkt de blikken van de douane op een té opvallende manier.
Poet
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dus bij zo'n scan komt de drugs naar voren?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sorry AVR had al een reactie geplaats met het antwoord, bedankt!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
EVR84* sorry voor al de ze dubble posts :(
Enkele mogelijkheden zijn al genoemd. Denk verder aan 'drugshonden' die bij controles kunnen worden ingezet. Die ruiken dat iemand drugs bij zich heeft.
Computoon