Tegenwoordig wil UWV als je op keuring komt bij de arts dat degene die je meeneemt zich ook legitimeert. Wat doet UWV met die gegevens? Is dit legaal?

Kan dit zomaar? En wat doen ze met die extra gegevens?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (4)

Gegevens over jou mogen niet zomaar aan anderen worden verstrekt vanwege de privacywetgeving. Dus wil het UWV weten wie met je meekomt en wat de relatie met jou is. Voor hetzelfde geld stuurt je baas iemand met je mee als dat niet wordt gecontroleerd; dat wil je toch niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UWV heeft er totaal niets mee te maken aan wie ik mijn privé gegevens geef, dat mogen ze niet controleren, dat is weer een privacy gevoelig item waar UWV niet mag controleren.
Was bij mij niet het geval alleen ik hoefde mij te legitemeren, dit is ook de reden dat jezelf als persoon daar moet legitimeren: om fraude tegen te gaan
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
UWV vraagt om de identiteit van de "gast" om, indien er bezwaar tegen de beslissing wordt aangetekend, zeker te weten wie er als getuige kan optreden.

In het verleden is het meermaals gebeurd dat er plotseling een geheel ander persoon als getuige optrad.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind dat nogal ver gaan eigenlijk. Ze willen altijd je naam opschrijven, en dat vind ik ook normaal. Zeker bij een hoorzitting. Maar ik heb verschillende keren een zitting bij de rechtbank meegemaakt in zowel beroep als hoger beroep bij UWV-zaken, en dan hoefde iemand die mee was om de cliënt te begeleiden, zich ook niet te legitimeren. Ik niet tenminste, en anderen ook niet.

Bij het UWV vind ik het wel normaal dat ze willen weten wie degene is die de cliënt begeleidt. Daarmee kunnen ze ook eventuele aanvullingen van die persoon in perspectief plaatsen. Als een gezinslid iets vertelt over hoe iemands dagelijkse functioneren is, is dat iets anders dan wanneer iemand van de vakbond dit doet. En voor de verslaglegging is dit natuurlijk wel zo netjes. Het komt niet erg professioneel over als de verzekeringsarts in zijn rapport zet: "op datum X zag ik mevrouw Y, vergezeld van een kalende man met een geschatte leeftijd van ongeveer 60." Ook wanneer er eventueel een bezwaar komt, willen andere mensen die het dossier behandelen logischerwijs weten of die kalende man nu de vader, man, ambulant begeleider of chauffeur van mevrouw was. Tot zover vind ik dat allemaal erg logisch.

Maar legitimatie vind ik iets anders. En als ik bijvoorbeeld op de site van de Rijksoverheid lees in welke omstandigheden er om je identiteitsbewijs gevraagd mag worden, kan ik geen enkele reden zien waarom je je zou moeten identificeren wanneer je iemand begeleidt naar het spreekuur van een verzekeringsarts. De cliënt moet zich legitimeren ja, en dat is logisch. Maar als begeleider heb je volgens mij het volste recht op dit te weigeren. Je bent geen partij in de aanvraag, en ik zie geen enkele reden waarom een medewerker van het UWV op zou moeten treden als 'toezichthouder' in geval van een cliënt die zijn eigen gekozen begeleider graag mee wil nemen naar een gesprek.