Wat is precies het verschil tussen juridische ouders en gezag over kind hebben?

In mijn boek staat dat de juridische ouders niet altijd het gezag over hun kind hebben en dat andersom mensen die gezag over een kind hebben niet altijd de juridische ouders zijn. Kan iemand van beide dingen een voorbeeld geven (dus wanneer je geen gezag hebt maar wel juridisch ouder bent en wanneer je geen juridisch ouder bent maar wel het gezag hebt)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Wetgeving

Antwoorden (2)

De natuurlijke moeder en vader zijn juridische ouders. Ze kunnen echter uit de ouderlijke macht ontzet of ontheven zijn. Verder kan er dan bv, een voogd aangewezen worden door de rechter. Die kun je dan zien als juridisch ouder die wel het gezag over het kind heeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar heeft die voogd dan niet het gezag over het kind?
Er is geen verschil tussen, juridisch ouder is de gezaghebbende over het kind, dat hoeft niet de biologische ouders te zijn. Juridisch ouder is de ouder die voor het kind zorgt, dat kunnen de biologische ouders zijn, maar ook de ouders die een kind geadopteerd hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit is meestal zo, maar hoeft niet zo te zijn. Juridische ouders kunnen geen gezag hebben over hun kind. En mensen kunnen gezag hrbben over hun kind zonder de juridische ouders te zijn....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/aangifte-geboorte-erkenning-en-gezag/afstamming-gezag-en-voogdij
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://kiind.nl/articles/131/Juridischouderschap.html