Kan ik mijn teveel betaalde alimentatie terug eisen van een jaar nu de rechtbank de alimentatie op nihil heeft gesteld zoja hoe??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Wetgeving
4.1K

Antwoorden (5)

Het bedrag wat in eerste instantie was vastgesteld, moet jij betalen tot de rechter uitspraak heeft gedaan, als er nu dus een nihilstelling is, hoef jij vanaf nu niets meer te betalen, maar dat geeft jou niet het recht een eerdere uitspraak te negeren, tenzij je meer betaald hebt, als in de eerste uitspraak is afgesproken, valt daar nu niets van terug te halen. Als jij wel meer hebt betaald dan nodig, kun je een advocaat raadplegen, of het zin heeft hier een rechtzaak voor aan te spannen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
teveel betalen is enkel mogelijk als je meer betaald dan het bedrag wat vast is gesteld (zijn er niet veel die dit doen)

als er dingen waren veranderd in je inkomsten had je een herberekening aan kunnen vragen (maar dit doet men niet snel)

als je achteraf aan kan tonen dat het bedrag 'nihil' ook toe van toepassing zou zijn geweest kan je proberen dit met terugwerkende kracht terug te eisen, maar zonder advo en rechter gaat je dit waarschijnlijk niet lukken.

proberen kan natuurlijk altijd, want zo te lezen kan je waarschijnlijk een toevoeging aanvragen (bewijs van onvermogen zodat een advocaat betaalbaar is)

als je echt sterkte twijfels hierbij hebt kan je het voorleggen en een gratis adviesgesprek om te kijken of je kans maakt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, daar zijn uitspraken over in de rechtspraak dat u dat niet terug kunt vorderen.
Ik citeer uit een verhaal van een advocatenkantoor;

...................Ook in het familierecht speelt de redelijkheid en billijkheid vaak een rol, bijvoorbeeld in een recente zaak uit mijn eigen praktijk. Aan die zaak moest ik denken bij het lezen van Dikhoffs column. De man in kwestie betaalde alimentatie aan zijn ex-vrouw. Zij had verzwegen dat haar inkomen sinds 2005 hoger was dan bij de vaststelling van de alimentatie, in datzelfde jaar. Het was al de tweede keer dat zij haar hogere inkomen had verzwegen. De eerste keer verlaagde de rechtbank de alimentatie, deze keer stelde de rechtbank de alimentatie op nul: de vrouw voorzag inmiddels volledig in haar eigen behoefte. De door de man te veel betaalde alimentatie hoefde zij van de rechtbank niet terug te betalen.

In beroep erkende het Gerechtshof 's-Gravenhage (23 september 2009) dat de vrouw voor de tweede keer informatie over haar inkomen had verzwegen. Maar ook het hof vond het ‘niet redelijk’ de vrouw te verplichten het bedrag dat zij teveel had ontvangen, ruim 17.000 euro, terug te betalen. Dit zou volgens het hof voor de vrouw onaanvaardbare financiële gevolgen hebben. Het geld was op, en het inkomen of vermogen van de vrouw was niet zodanig dat zij tot terugbetalen in staat was. ......................
Onderstaand de link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is afhankelijk van de uitspraak.

Heeft de rechter in de uitspraak gesteld dat de vaststelling draagkracht en betaling van alimentatie met terugwerkende kracht is dan kan je het teveel betaalde tot aan de door de rechter bepaalde datum terugvorderen.

Heeft de rechter geen datum van ingang bepaald is de datum van uitspraak de datum van ingang.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kan het geld terug vragen vanaf de datum van de uitspraak, maar meestal gaat dit niet omdat de recht in Nederland voor vaders dat moet Alimentatie betalen is heel krom omdat de ex vrouw krijgt meestal gelijk, maar je kan het altijd proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U bedoelt? Vanaf de dag van uitspraak hoeft de alimentatieplichtige niet meer te betalen, van terugvorderen is dan geen spraken meer.