wat is de verwachting bij het volgende (zie uitleg)

mijn broertje werd telkens gepest door een jongen die 3 jaar ouder is. 17 tegenover 14.
ik ben zelf 18 en heb die jongen al meerdere malen gewaarschuwed dat die moet stoppen en anders zou ik me ermee bemoeien.
speelt al een paar jaar en mijn broertje gaf al aan dan die jongen ook wel eens een klap uitdeelde.
nou liep ik laatst met een kameraad van mij op straat en zie ik het voor me gebeuren dat die jongen me broertje aan het pesten is.
ik was het nu echt zat en heb die jongen aangepakt, en tot mijn verbazing was er een agent in de buurt (undercover) die alles heeft gezien.
nu ben ik aangeklaagd voor mishandeling, maar wat zijn mijn kansen tegen over de rechter?
het was de druppel voor mij en ik beschermde mijn broertje, naar mijn mening kon ik niet anders, mede ook omdat de politie niets deed toen we het hadden aangegeven dat die jongen nu echt moest stoppen.
het enige dat ze zeiden was, we hebben geen hard bewijs.

Toegevoegd na 1 minuut:
ik zou dus graag willen weten of ik gewoon veroordeeld wordt of dat ik er wellicht mee weg kom?
krijg ik een strafblad?

Toegevoegd na 33 minuten:
die jongen had 2 gekneusde ribben

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Wetgeving

Het beste antwoord

Jou hele verhaal, zoals jij het hier omschrijft, inclusief de getuigen, bij jou advocaat neerleggen.
Ook je advocaat duidelijk maken, dat de betrokken agent eventueel op zitting moet verschijnen.
Vaak dan worden die dingen nogal vlug met een schriftelijke verklaring afgedaan, wat dan in schril contrast komt te staan met de werkelijkheid.
Hier zal een rechter wel degelijk ook naar luisteren, maar neemt niet weg, dat de rechter geweld geen oplossing vind, en jij op dat gedrag zal worden aangesproken.
hierbij word gelet op je verleden, je toekomst, wel of niet bekend bij justitie, enzovoort.
Ook je gedrag hoe je was, toen je werd aangehouden, je gedrag op het politiebureau en je gedrag voor de rechter speelt allemaal mee.
het spreekt in je voordeel, als jijzelf al direct toegaf fout te zijn geweest, met het bovenstaande als argument, waardoor jij tot jou handeling bent gekomen.
Maar rechtvaardig jij het gebruik van geweld, dan kijkt de rechter hier dus ook na.
Hoe een rechter hierin beslist is dus geheel afhankelijk aan hoe jou verleden is, en hoe jou reactie was op dit alles.
Kijk, jij bent uiteindelijk de eigen eindverantwoordelijke, door fysiek te worden, daar je namelijk ook een beroep had kunnen doen op jullie wijkagent, en datgene wat speelde, dus dat je broertje gepest word kenbaar had kunnen maken, ruim van te voren.
Of via de school van jou broertje.
Om nu dus de rollen om te draaien, dat de politie niks deed, vind ik dus wel een erg makkelijk excuus.
Undercover agenten noemen ze ook wel een agent in burger...;-)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

het ligt er natuurlijk aan hoe je hem hebt aangepakt.
maar als je al eerder wat had gemeld bij de politie dan sta je sterk in je schoenen omdat de politie daar als het goed is wel een notie van heeft gemaakt.
maar omdat jij wel meerder jarig bent weet ik het niet maar ik denk dat hij het zelf uitlokt.
als je het kan gooien op emotionele schade pesterijen komt het denk ik wel goed
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je nog niet eerder bent veroordeeld voor mishandeling of iets soortgelijkt zal het wel meevallen en krijg je waarschijnlijk een waarschuwing.
Dit hangt wel af van wat je die jongen precies hebt aangedaan,en van de verklaringen die die jongen,jij en jouw broertje zullen moeten afleggen bij de politie.waarschijnlijk weten jouw ouders er ook van,het kan handig zijn om ook die dan een verklaring af te laten leggen waarin ze melden dat het al veel langer speelt.

Voor de rest kan ik alleen maar zeggn : GOED GEDAAN
je komt op voor je broertje en mijn mening is dat je goed bezig bent !!!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik hoop voor je dat de rechter een aardige man is zo ja snapt die het waarschijnlijk wel
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wat je kansen zijn licht er helemaal aan hoeveel bewijsmateriaal er tegen jou is. Heb je alleen een tik uitgedeeld of heeft die jongen zich onder doktersbehandeling moeten laten stellen, en heeft hij daardoor verdere gevolgen gehad (hechtingen, botbreuk etc) Als het alleen een lichte tik was zul je ervan af komen met een waarschuwing, is het ernstiger dan is de veroordeling ook ernstiger.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik had dit eerder per ongeluk bij reacties gepost, maar het was eigenlijk bedoeld als antwoord.

Hoe de rechter zal oordelen, zal ik niet kunnen voorspellen. Ik weet namelijk niet precies wat je die jongen hebt aangedaan, en daarbij blijft de rechter een mens met eigen gedachten die je niet kunt voorspellen!

Er zijn uitzonderingen waardoor het soms ‘gerechtvaardigd’ is dat je iemand pijn doet. Of in in jouw geval aan de orde is, weet ik niet. In sommige gevallen kan iemand zich bijvoorbeeld beroepen op noodweer, maar dan moet er wel sprake zijn van een directe dreiging (bijvoorbeeld: iemand staat met een mes op de keel van een vriend van je, en jij verdedigt je vriend door gebruik van geweld). Het is voor de rechter niet genoeg dat iemand een naar persoon is, of dat hij jouw broertje al lang pest om noodweer aan te nemen. Maar, de rechter neemt alle omstandigheden mee, zorg er dus voor dat je een vertegenwoordiger in arm neemt, iedereen heeft namelijk recht op een raadsman in strafzaken. Hij/zij zal je precies kunnen uitleggen hoe de juridische vork in de steel zit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je mag niet voor eigen rechter spelen, hoe begrijpelijk de wens soms ook is.
Zorg dat je een advocaat krijgt, overleg met hem/haar (ook over die kameraad van je misschien als getuige kan optreden?) en maak de rechter duidelijk waarom je tot je daad gekomen bent.
Blijf vooral rustig, óók als de rechter geen begrip heeft. Want de aanklager stelt de strafeis, maar de rechter bepaalt, dus op hem/haar moet je een zo goed mogelijke indruk maken.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
'Technisch' gezien ben jij de dader en hij het slachtoffer.. Er zijn ook andere manier om iemand tot halt te roepen en zelfverdediging gaat niet op omdat jij niet werd aangevallen.. Heel lullig, ik weet het, maar zo werkt het nu eenmaal..

Het nadeel is dat je 18 bent, met HALT had je meer kansen.. Er is een grote kans dat je een -waarschijnlijk taak- straf krijgt.. Gezien de omstandigheden zul je echt wel mild veroordeeld worden, en misschien zelfs wel helemaal niet! Verzamel bewijs, geef aan dat je aangifte hebt gedaan etc. en dat niemand er iets tegen doet..

Ze zullen heus wel begrip voor je kunnen opbrengen e.d., maar de wet is de wet en als jij iets strafbaars begaat, zullen ze er werk van moeten maken.. Dat zijn ze nou eenmaal verplicht..

Vind het wel zielig voor jou en je broertje! Blijf gewoon rustig en leg de situatie uit.. Hopelijk kom je er goed vanaf!! Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Sorry hoor, maar juist omdat je 18 bent zou je je handen thuis moeten houden. Geweld kan gewoon niet.

Nu weet ik natuurlijk niet wat er precies gebeurd is en misschien heb ik gemakkelijk praten. Maar het princiepe is: geweld is verkeerd. Uitzondering is wanneer je zelf aangevallen wordt en je gebruikt niet meer geweld dan nodig is om erger te voorkomen.

Het is ook maar helemaal de vraag of het helpt. Loopt je broer nu niet de kans dat hij juist erger gepest gaat worden? Dat ze wraak op hem nemen? Je heb beslist geen goed figuur geslagen toen je werd aangehouden. Mooie boel is dat.

De wereld wordt er niet beter op als we elkaar gaan 'aanpakken'. Er zijn veel manieren om pesten bespreekbaar te maken. Soms moet je daar hulp bij in schakelen. Of de politie dat moet doen weet ik niet.

Wraak en eigen rechter spelen veroorzaken alleen maar meer geweld en rottigheid. Dat lijkt me wel algemeen bekend.

Nu ga ik je ook een compliment geven. Je lijkt me een goeie goser, neemt het op voor je broer en bent daar heel open over. Petje af. Ik hoop voor je dat er voldoende verzachtende omstandigheden zijn. Maar je moet wel je visie op het gebruik van geweld grondig herzien.

Hou je soepel.